Růže skrývající trny (Představení rodu Tyrellů)

„Ve Vysoké zahradě taky máme mnoho pavouků mezi květinami. Dokud se starají jen o sebe, necháváme je tkát ty jejich malé pavučinky, ale když se nám dostanou pod nohu, zašlápneme je.“ Lady Olenna Tyrell, Královna trnů

Rod Tyrellů, ne tak bohatý ve zlatě jako rod Lannisterů, ale i tak bohatý svým vlastním způsobem. Jeho sídlo je ve Vysoké zahradě v jižní části království obklopené nejbohatšími pláněmi Sedmi království. Žádný rod se jim nevyrovná v možnostech zásobování a v jeho zádech stojí řada významných vazalů – Redwynové, Tarlyové, Hightowerové, Rowanové či Oakheartové. Tyrellové tak vůbec netrpí nedostatkem ambicí a pod vedením Lorda Mace Tyrella sní o tom, i že jejich rod by se mohl stát spřízněným s královským trůnem tak, jako se jím staly jiné velké rody v minulosti. Touží po tom tak moc, že se rozhodne spojit síly s Renlym Baratheonem poté, co nejmladší z bratrů prohlásí sám sebe králem bez ohledu na nároky svého bratra nebo Robertových dětí. Po rozpadu této aliance je uzavřena nová dohoda s rodem Lannisterů a Tyrellové tak jsou se svým bohatstvím, armádou i nedotčeným zázemím oním pověstným jazýčkem na vahách, který může naklánět a také naklání vítězství v probíhající válce na některou ze stran navzdory tomu, že jejich vztahy s jejich spojenci nejsou zrovna ideální.

Tyrellové jsou stejně jako Noční hlídka novým rodem na mapě karetní hry, takže vlastně nemají na co navazovat a vznikají od absolutního začátku. V první edici byli spojeni s rodem Baratheonů prostřednictvím karet Mace Tyrell, Knight of Flowers, Ser Garlan či Willas Tyrell, Queen of Thorns či Margaery Tyrell, případně s Lannistery jinou verzí Margaery Tyrell, Randyllem Tarlym, Paxterem Redwynem či lokací Highgarden podle toho, jakým obdobím knihy byly jejich postavy inspirovány. Neměli ale žádnou jednotící myšlenku či styl. Kromě toho se objevilo několik všeobecných vojsk či uprchlíků a to bylo vše. Jen Randyll Tarly se ještě dočkal neutrální verze ostříleného válečníka, jehož služeb mohl využít jakýkoliv rod, který potřeboval pomoct na bitevním poli.

Tyrellové nám tedy vznikají na zelené louce z ničeho. Dalo se očekávat, že jejich dominujícími ikonami budou intrika a ikona pro mocenskou výzvu, vždyť jejich vůdčí postavy právě pomocí těchto vlastností dosáhly toho, že se Tyrellové nakonec vyšplhali až na samotný vrchol nebo přinejmenším těsně pod něj. Z bohatství Tyrellů plyne nejspíš ukázka síly první postavy rodu, jíž není překvapivě jeho Lord, ale postava v pozadí, která nejspíš řídí všechny intriky, do kterých jsou růže namočeny – Královna trnů (Queen of Thorns). Respekt budící schopností je její reakce na fakt, že vyhrála intrikářskou výzvu, které se zúčastnila, v podobě umístění libovolné postavy o ceně 6 či nižší z ruky do hry. Mace Tyrell, Loras, Randyll Tarly… nikdo z nich není problém, Tyrellové si zkrátka pro dobře rozehrané mocenské bitvy mohou dovolit leccos.

Rodovou dvojkou je pak děsivý a přísný velitel, jeden z nejlepších válečníků říše Randyll Tarly s klíčovým slovem věhlas a reakcí: poté, co je jeho síla zvýšena efektem karty, si stoupne. Tato schopnost má limit dvakrát za fázi a efekty navyšující sílu budou jedním s trademarků nového rodu. Stačí se podívat na dále zmíněné karty Margaery, Srdcozhouba nebo Rosteme do síly a je jasné, že nebude problém Randylla využít klidně ve třech výzvách v jednom kole. V kombinaci s věhlasem by tak Tyrellové mohli být i vcelku rychlým rodem umožňujícím překotný náběr žetonů moci.

Překvapivě zatím malou roli hraje v plánech svého rodu mladičká Margaery Tyrell v podobě postavy za 3 zlaťáky a se silou 3, která umožňuje za své pokleknutí navýšit sílu nějaké jiné postavy o 3. Pozor – tento bonus přetrvává do konce fáze, takže pokud máte způsob, jak dotyčnou postavu vrhnout do více výzev, ve všech bude její síla výrazně navýšena díky Margaeryně schopnosti. Jedná se tak o první z možností, kým pomoci Randyllovi vyhrávat více výzev v jednom kole, byť asi postarší, zachmuřený a strohý lord nebude patřit mezi muže jejího srdce. Výraznou úlohu v plánech rodu bude zastávat její bratr a jedna z nejznámějších postav celé ságy – Loras Tyrell alias Rytíř květin (Knight of Flowers). Také on má věhlas (aby také ne, jedná se o jednoho z nejlepších turnajových bojovníků království) a v případě, že útočí sám, může napadený hráč vyhlásit pouze jednoho obránce. Se silou 5 tak Loras dokáže vyhrát většinou výzev, do kterých se pustí, a i kdyby narazil na zdánlivě silnějšího soupeře, je zde dost způsobů, jak jeho sílu navýšit. Tato Lorasova schopnost popsaná na jeho kartě je vlastně ztělesněním starého klíčového slova joust, které bylo ze hry (prozatím či definitivně) vypuštěno.

Jednou z neunikátních postav je Olennin udavač (Olenna´s Informant), špion se silou dva, očekávanou dvojicí ikon a cenou 3 zlaťáků, který však může vstoupit do hry i ve fázi výzev prostřednictví klíčového slova Přepadení (4). Cena je sice trochu vyšší, ale pokud zvolíte tuto druhou dražší variantu, budete mít příležitost vybrat si nějaký druh výzvy a iniciovat v této fázi jednu tuto výzvu navíc, navíc s překvapivou postavou na stole. Cena může být problematická a 4 zlaťáky ponechané do fáze výzev jsou jasným signálem toho, co přijde. Karta se však výborně doplňuje se svým „zaměstnavatelem“, protože pokud informátora umístíte do hry prostřednictvím Olenniny reakce, jeho reakce se spustí rovněž, aniž by vás to stálo jediný zlaťák. Poměrně kuriózní dvojičku vytvoří dvojice osobních strážců Královny trnů, dvojčata, která ani ona sama nedokáže odlišit jedno od druhého, a tak jim říká přezdívkami Pravý (Right) a Levý (Left). Oba se dočkali své karty v základní sadě, kde představují tu zatím nejlevnější sortu postav. V případě, že se sejdou ve hře oba naráz, si pak navzájem navýší sílu, poskytnou si symbol (ikonu pro výzvu) navíc a ani jeden z nich nepokleká do obrany.

Jedním z vazalů rodu Tyrellů jsou také Redwynové, jejichž hlava rodu Paxter Redwyne se dočkal své karty již v základní sadě. Jedná se o jednu z postav, která by měla pomoci se zatím nevyzpytatelnou ekonomikou druhé edice, kdy je všechno jaksi dražší, penězi se platí i za různé efekty a v neposlední řadě události a bude to chtít pořádnou dávku experimentování, než se člověk dopátrá toho, jak by vše mělo fungovat. Tyrellové budou mít navíc k dispozici právě tohoto Lorda, který sám o sobě produkuje 1 zlaťák a navíc zlevňuje první událost, kterou zahrajete v každém kole, o 1. Olenna´s Cunning, Growing Strong (viz dále), neutrální univerzální Pobočníkův ortel (Hand´s Judgement) či Slzy z Lysu (Tears of Lys), které díky dominanci Tyrellů v intrice sednou jim a Lannisterům nejlépe, ty všechny může Paxter Redwyn zlevnit za předpokladu, že to bude vaše první událost v probíhajícím kole. Tyrellská armáda se bude jmenovat Strážci Šíje (Wardens of the Reach) a její síla se bude navyšovat o 1 za každou lokaci s určením (traitem) Šíje (The Reach), kterou kontrolujete.

Z lokací zde máme samozřejmě Vysokou zahradu (Highgarden), sídlo rodu. Jedná se o silnou, byť drahou kontrolní lokaci (3 zlaťáky), která vám umožní za své kleknutí a 1 zlaťák vybrat nějakou útočící postavu, postavit ji a odstranit ji z probíhající výzvy. Můžete si tak zajistit nebráněný útok, odstranit nejsilnější postavu soupeře, která vám brání výzvu vyhrát, odstranit jediného útočníka protivníka a tak souboj v podstatě ukončit bez potřeby se vůbec bránit či použít lokaci na vlastní postavu, pokud se protivník nebrání takovou silou, jak jste se obávali, a k výhře vám stačí menší množství postav. Využití je skutečně široké.

Z událostí zde máme trošku kuriózní (zejména vzhledem k ilustraci a určení Song – Píseň) O medvědu a sličné panně (The Bear and The Maiden Fair). Za nulovou cenu si zvolíte hráče a podíváte se na 5 vrchních karet jeho balíčku, přičemž až 3 z těchto karet můžete umístit dospod balíčku a zbytek na jeho vrch s tím, že pořadí karet můžete zvolit libovolné. Je otázkou, zda je tento efekt hoden jednoho místa v balíčku, nicméně z počátku hry, kdy není příliš jiných možností, můžete událost použít jak na svůj balíček a zajistit si tak dvojici nejlepších karet pro příští kolo, nebo na protivníkův balíček a upřít tak protihráči to, co v dalším průběhu hry potřebuje nejvíce. Karta spíš vzbuzuje otázku, zda se dočkáme i jiných písní a zde bude zachován jejich vizuální styl, protože se příběhově i vizuálně jedná o určité zpestření.

Silnější variantou na prohlížení balíčku je událost Olennina vychytralost – Olenna´s Cunning (také výrazně dražší, stojí 2 zlaťáky), kterou smíte zahrát poté, co jste vyhráli některou z dvojice intrikářská či mocenská výzva. Poražený protivník pak musí jmenovat typ karty (míněno postava, doplněk, lokace, událost), načež si pak můžete ve svém balíčku najít jakoukoliv kartu jiného typu. Podobné efekty jsou velmi silné, jak potvrdila první edice, kde podobné triky uměli zejména Starkové, a jak bude růst počet karet, počet lákavých cílů se bude jen a jen rozšiřovat.

Rodové motto Rosteme do síly (Growing Strong) je zakováno podobně jako u ostatních rodů do události vystihující jednu z hlavních předností každého z nich. V případě Tyrellů to je již zmíněné navyšování síly pro dominanci v soubojích. Prostřednictvím této události můžete vybrat až 3 postavy patřící k rodu a navýšit jejich sílu do konce fáze každé o 2. Jedná se o bonus, který je svým způsobem překvapivý (i když u Tyrellů je nejspíš třeba s podobnými efekty počítat neustále) a zároveň umožňuje získat potřebnou převahu hned ve více výzvách najednou.

Dalším způsobem, jak navýšit sílu, je doplněk Srdcozhouba (Heartsbane), meč z Valyrijské oceli v držení rodu Tarlyů. Pokud se postava držící meč ve své ruce účastní výzvy, můžete Srdcozhoubu kleknout, abyste navýšili její sílu o 3. Tento bonus už přetrvává jen po dobu trvání probíhající výzvy. Není náhoda, že právě Randyll je pro čepel nejvhodnějším kandidátem, ale třeba Loras Tyrell si se zbraněmi rozumí také více než dobře a s mečem v ruce momentálně v základní sadě neexistuje postava, která by se mu mohla sama o sobě vyrovnat, pokud také nebude nějakým způsobem vyzbrojena.

Také Tyrellové dostanou svého mistra, jmenovitě Mistra Lommyse (Maester Lommys), který vám po vaší intrikářské výhře v obraně umožní zahodit náhodnou kartu z ruky útočícího hráče.  Neunikátní postavou bez jakýchkoliv schopností je Kurtizána růže (Courtesan of the Rose), zlevňovačem je Správce zahrad (Garden Caretaker). Z chybějících lokací to je standardní zlevňující lokace Růžové zahrady (Rose Garden) a řeka Klikatice (The Mander) umožňující po výhře ve výzvě o 5 či více bodů síly pokleknout sama sebe, abyste si dobrali 2 karty.

Prostřednictvím svých „posilujících“ triků jsou Tyrellové nejlepším z kandidátů na podobné karty typu „poté, co vyhraješ výzvu o 5 nebo více…“ ve stylu Poprava (Put to the Sword ) (Poté, co vyhraješ vojenskou výzvu o 5 či více, vyber a zabij protivníkovu postavu) nebo Vypálení (Put to the Torch) (její varianta pro cílené ničení lokací). Zároveň budou ideální Bannerman pro Martelly s jejich Doranovou hrou či závěrečným náporem prostřednictvím Rudé zmije, byť toto spojení působí vzhledem k historické nenávisti přiživené i zmrzačením dědice Vysoké zahrady Willase právě Rudou zmijí dost paradoxně. Koneckonců vzhledem k loajalitě, respektive neloajalitě karet jako Randyll, Margaery, Srdcomor či Rosteme do síly se Tyrellové jeví jako ideální partner pro kohokoliv, a také jako přirozená obrana proti pálení Targaryenů.

odkazy na jednotlivé karty http://www.cardgamedb.com (stránka provozovaná výrobcem hry Fantasy Flight Games)

náhledy karet jsou oficiálními spoilery z preview na stránkách výrobce

použité ilustrace: FFG (1), Tomasz Jedruszek (2), FFG (3)

náhledy českých verzí karet zveřejněné v oficiálním preview FFG (poskytnuto Blackfire):

GT01_Cards_CZ176 GT01_Cards_CZ177 GT01_Cards_CZ178 GT01_Cards_CZ181 GT01_Cards_CZ186 GT01_Cards_CZ187 GT01_Cards_CZ191 GT01_Cards_CZ192

Napsat komentář

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.