Lvi z Casterlyovy skály – recenze (2. díl)

gt15_box_leftV dnešním článku najdete slíbenou druhou část recenze na druhou deluxe expanzi Lions of Casterly Rock – velké rozšíření ke Hře o trůny. V recenzi je nejen přehled karet, ale ke každé i její stručný komentář a bodové hodnocení ve škále 1-5, přičemž půlbody jsou povoleny, a po povolení od FFG i náhledy na všechny karty, znovu i s Raiusovým komentářem.

Posted Image

Edric Bouře (Edric Storm)

Bastard

Reakce: poté, co začne fáze nadvlády, vyber postavu. Tato postava v této fázi nepřispívá svou silou při součtu nadvlády hráče, který ji ovládá.

Libor: Edric Bouře je dalším kamínkem do mozaiky karet týkajících se nějak fáze dominance. Nevyužívá její výhru pro nějaký benefit (karta, žeton…), ale naopak patří mezi ty, které ji pomáhají vyhrát. Na jejím začátku vybere postavu soupeře a vynuluje její sílu pro potřeby stanovení vítěze nadvlády. Je tak svým způsobem pojistkou / alternativou k Železnému trůnu či vyššímu finančnímu obnosu podobně jako třeba Horliví stoupenci. Sympatické je, že tuto schopnost umí sám od sebe, nepotřebuje klekat (jako například Lechtač), takže jej můžete používat i ve výzvách, k obraně a podobně a nemusíte jej pro tento efekt šetřit, stačí, když přežije. Tím pádem vzhledem k jeho ceně je s ním všechno tak nějak v pořádku, za 2 zlaťáky může klidně nahradit nějakou postavu typu neunikátních bastardů, jejichž zkáza vás nijak nemrzí a jsou k ní předurčeni. Určení bastard pak pomáhá chránit jiného Robertova syna, Gendryho. Ve finále tedy bez problémů hratelná karta za předpokladu, že si na ni uděláte místo mezi těmi levnými klekači (stoupenci a kněžky). 3,5/5

 

Raius: Edric nejspíš potěší všechny hráče Baratheonů. Nejen, že už téměř nemůžete prohrát dominanci, ale když se to stane, můžete si nechat Gendryho a obětovat Edrica. 3,5/5.

Posted Image

Pochybný nárok (Disputed Claim)

Stav

Pouze postava Bastard, Lord nebo Lady.

Pokud máš na své kartě frakce více žetonů moci než každý ze soupeřů, získává přiložená postava bonus +2 k síle a věhlas.

Libor: Věhlas na prakticky jakékoliv postavě, na níž na něm záleží, a za cenu jednoho zlaťáku, to posouvá doplněk mezi ty potenciálně zajímavé. Osobně mi nesedí ona podmínka, protože karta může být zcela vypnutá v okamžiku, kdy jste pozadu, a v takové chvíli budete potřebovat z balíku dostat něco úplně jiného. Pochybný nárok tak umožňuje lámat hry, které jsou hodně vyrovnané za předpokladu, že alespoň občas se dostanete bodově dopředu, nebo pomůže rychleji ukončit hry, kdy jste v čele. Věhlas je super silným faktorem a bonus +2 to vše podtrhuje, ale karta nijak neomezuje soupeře a neškodí mu tak jako Makové mléko nebo Páchnoucí opilec, což je pro každý doplněk u Baratheonů strašlivá konkurence. Je vlastně podobný lannisterské dýce. V principu nijak špatná karta, ale pokud takové karty dáváte do balíku, jistě se ve finále dostanete někam k sedmdesáti kartám, začínáte škrtat a tohle nakonec vypadne první. Nevím, jestli si na takovou kartu najdu místo. Přesně taková ta kategorie neurazí – neoslní, ani špatná, ale ani excelentní. 2/5

Raius: Pochybná karta, jako její název. Nemyslím si, že ji uvidíme v Baratheonech moc často. Není ani R´hllor, nekleká, nedělá nic překvapivého a Baratheoni už tak mají co dělat, aby se jim do balíčku dostalo všechno, co potřebují. V méně kontrolních variantách by se mohla objevit a pomůže Světlonoši na postavě, která není Robert nebo Stannis, ale jinak žádný zázrak. 1,5/5.

Posted Image

Victarion Greyjoy

Kapitán. Železní. Lord

Zastrašení. Věhlas

Přerušení: pokud by měl být Victarion Greyjoy zabit, odhoď z něj 2 žetony moci, abys ho zachránil.

Libor: Kapitán železné flotily je přesně takovým monstrem, jakým má být. Hodně agresivně naceněný (cena 6 – síla 5), hned 2 klíčová slova patřící k těm nejlepším (věhlas a zastrašení) a záchrana sebe sama zabudovaná v jeho kartě samotné, kdy cenou za udržení Victariona při životě jsou 2 žetony moci z něj odhozené. Většinou tak bude stačit mít jej na stole 2 kola a vrhnout jej do vítězných bitev, abyste se nemuseli bát tradičních nemocí typu jed, Valar Morghulis a další. Společně s železnými doly a zachraňující událostí se dá očekávat, že zabít krakatice bude stále složitější, a to navzdory uvedení karty Valar Morghulis. Greyjoyové rozhodně potřebovali nějakou takovou zásadní drahou postavu vedle Ashy, Balona, Eurona a Čtece. Možná mám až příliš velkou slabost pro klíčové slovo zastrašení, až nekritickou, ale vzhledem k tomu, že Greyjoyové hrají většinou jako první, není problém vzhledem k jejich plížení kleknout něco skutečně zásadního. Jediné, co je u tohoto rodu řekněme trochu zvláštní, je absolutní nedostatek loajálních postav. Zrovna Victariona (podporujícího na trůnu i nenáviděného bratra) bych mezi nimi čekal a větší počet podobných postav by možná mohl posílit i nového Balona, který zatím nemá svoji výtečnou schopnost na koho použít. Se základní sadou jsem jejich taktice „začneme, aby se soupeř nemohl bránit“ nevěřil, ale nyní není co řešit. Vypálit, vybít, zplundrovat, vyděsit! My nesijeme! 5/5

 

Raius: Zastrašení a věhlas jsou samy o sobě perfektní. Skvělá abilita na doplnění. Cena 6 je sice dost vysoko, ale v porovnání s Rakharem si myslím, že Victarion je lepší, protože funguje sám o sobě. Skvělé traity pro doplnění. 4,5/5

 

Posted Image

Starý Wyk (Old Wyk)

Železné ostrovy

Reakce: poté, co zahájíš mocenskou výzvu, poklekni Starý Wyk, abys umístil do hry vrchní postavu Potopeného boha ze své hromádky mrtvých, klečící a účastnící se jako útočník. Pokud výzvu vyhraješ o 5 nebo více bodů síly, vrať tuto postavu do své ruky. Jinak ji umísti dospodu svého balíčku.

Libor: Starý Wyk je podle mě příkladem perfektně nadesignované karty. Rekurze karet, tentokrát z balíčku zabitých, je zajímavou záležitostí a v nové edici ještě zdaleka ne příliš vyzkoušená a tato lokace tak patří zatím k prvním vlaštovkám. Potopené postavy budou nejspíš disponovat podobnou „nesmrtelností“ soudě dle starého Aerona a této karty. Obě karty totiž umožňují vracet zabité postavy do hry, každá za jiných podmínek. Zahájit mocenskou výzvu je mnohem jednodušší, než vyhrát dominanci, ale vyhrát tu samou mocenskou o 5 už se naopak jeví jako lehce složitější. Tak jako tak dostanete na jedno kolo postavu navíc, která může zásadním způsobem promluvit právě do oné mocenské výzvy. Rozhodně vám tato karta neposlouží jako budoucí oběť vojenské výzvy, protože odchází (do ruky či dospod balíčku) ihned po stanovení vítěze, ale i tak se jedná o posilu vašeho útočného snažení. Pokud dáte postavu dospod balíčku, sluší se připomenout, že jednou z nejnovějších karet druhého cyklu je jistý rybář, který umožňuje po svém vyložení „dobrat“ kartu právě zespoda balíčku, takže možná se jedná o první náznak věcí příštích, kdy se spodními kartami může pracovat více postav a lokací a může kolem toho vzniknout něco Greyjoyům vlastní. Úskalím Starého Wyku je fakt, že nemáte příliš postav s daným určením (Aeron, Potopení muži, Kněz Potopeného boha). Kvůli nim se tuto lokaci zatím hrát nevyplatí, ale je třeba podotknout, že Starý Wyk nikdy neodrotuje, takže jeho význam se může výrazně měnit podle toho, kolik Potopených bude v cardpoolu. Troufal bych si tvrdit, že po deluxe expanzi už rozhodně bude kam sáhnout. Zatím se jedná o kartu, která může využívat ofenzivní Valar (leccos zachráníte, Potopené necháte umřít a následně si jimi budete postupně plnit ruku s tím, jak budete vyhlašovat mocenské výzvy). Začínal jsem oceněním designu karty, jehož velké plus spočívá v tom, že i ve chvíli, kdy se nedaří, můžete jejím prostřednictvím dostávat něco na stůl / do ruky a umožňuje tak dotažení se na soupeře a srovnání nepříjemně se vyvíjející hry. Momentálně asi průměr, ale s velkým potenciálem do budoucna. 2,5/5

Raius: Starý Wyk je vlastně alternativou k draw. Postav Potopeného boha už pár máme, ale než se dostanou do hromádky mrtvých, chvíli to potrvá. Zajímavá karta, ale než si ji ospravedlním, bude se na mě chvíli koukat jen z desek. 1/5

Posted Image

Trystane Martell

Lord

Reakce: poté, co prohraješ výzvu, které se Trystae Martell účastnil, vyber postavu se silou nižší než je jeho. Tato postava nesmí být vyhlášena jako obránce do konce fáze.

Libor: Na Trystana se můžeme dívat z pozice jeho statistik nebo jeho schopnosti. Schopnost je totiž hodně situační, protože musíte jej jakožto relativně silnou postavu „vyplácat“ na výzvu, kterou zároveň prohráváte. Trystane má totiž spíš parametry na to, aby výzvy vyhrával. Pokud reakci spustíte, v pořádku, odstavíte někoho z obrany, to se rozhodně využít dá, ale nemyslím si, že byste tuto reakci využívali příliš často nebo se snažili vše vyspekulovat tak, aby výzva skončila právě takovým způsobem. To mistr Caleotte se svojí silou 2 umožňuje takové triky mnohem snáz a je tak někde úplně jinde. Druhý úhel pohledu je ten, že se jedná o Lorda (takže posílený svým otcem Doranem) s ideální kombinací ikon za 4 zlaťáky se stejnou silou, a tady už si není na co stěžovat. I sám o sobě je z hlediska čistých čísel zajímavou volbou a v kombinaci s Doranem je až absurdně dobrý a může pomoci (jako každý lord) s kartami jako Doranova hra, Rudá zmije a případně dalšími. V jedné kopii karta, která rozhodně neurazí, vhodná do balíku s agendou Pán Přechodu a Doranem. 3,5/5

Raius: Trystane je solidní postava za 4, jehož schopnost není nikterak úžasná, ale ani neurazí. Moje představa je, že s postavou za 4 budu raději vyhrávat, než jen prohrávat. Co se mi na něm líbí mimo cenu, je to, že díky němu možná častěji uvidíme ve hře Dorana, který je zatím dost podceňovaný. 3/5.

Posted Image

Zabil jsi její děti (You Murdered her Children)

Akce fáze výzev: vyber (Martell) postavu, kterou ovládáš. Do konce této fáze zdvojnásob její sílu. Na konci fáze, pokud je tato postava stále ve hře, ji zabij.

Libor: Skutečně mohutný bonus pro výzvy za dva zlaťáky výměnou za smrt dotyčné postavy na konci fáze? Nejčitelnější využití se nabízí s Rudou zmijí, pokud chcete její výzvu v Pánovi Přechodu s Doranem na stole vyhnat do absurdních výšin proto, abyste si splnili sen a ukončili hru s deseti žetony na jedné postavě. Volba názvu karty, ilustrace i „flavour“ textu se snaží pomoci i těm, kteří toto spojení nezachytili hned. Zrovna tak ji ale můžete použít na kohokoliv jiného, jehož ztráta vás tolik nemrzí (nebo na něm máte duplikát pro jeho záchranu), abyste nějakou výzvu otočili ve svůj prospěch. Arianne Martell také může posloužit, protože tu si máte možnost vrátit do ruky, takže na konci fáze, kdy by ji měl její osud dostihnout, už ve hře není. Za dva zlaťáky je to ale strašně drahé. Osobně nečekám, že se tahle karta bude příliš hrát, ale zároveň se vsadím, že čas od času ji někdo vytáhne a rozhodne s ní hru. Osobně bych raději za stejnou cenu hrál Pomstu za Eliu. Tohle je tak jedna kopie do speciálně konstruovaného balíku. Její obrovská síla ale spočívá v momentu překvapení, protože nebude v obecném povědomí a hráči se s ní nebudou setkávat příliš často. Toť můj tip. Jen dejte pozor, když už si Zmiji takto vylepšíte, aby následně na její reakci nepřišla Zrada nebo ještě dříve Noční můry, které způsobí, že očekávaná výhra se nekoná a zmije na konci fáze zahyne. Tento krok je možná pro autora Zrady ještě více uspokojivý, než zdařilý finiš soupeře. Z jiného úhlu pohledu se jedná o jednu z nejzdařilejších tematických karet z celé škály všech dosud vydaných. Z tohoto hlediska absolutně vynikající práce! „Flavour text“, ze kterého mrazí, zvlášť, pokud si vedle knížky vybavíte i danou scénu ze seriálu. Až na tradičně nesmyslně brutální vyznění závěru je totiž pro mě Oberynovo kroužení kolem Hory snad nejpůsobivějším převedením události z knihy na obrazovku. 2/5

Raius: Další karta, která má dostat Dorana s jeho bratrem do hry. V tomto ideálním použití spolu s Doranovou hrou nebo Bodnutím škorpiona nejspíš dokážete mocně finishovat, ale když se vám to nepovede, tak přijdete o Oberyna nebo jinou velkou postavu. Je to jednoduše karta, kterou použijete zpravidla jen tehdy, když ukončujete hru nebo potřebujete protlačit kritickou výzvu. Ve správném balíčku jako finisher, proč ne? 2,5/5.

Posted Image

Sladký Donnel Kopec (Sweet Donnel Hill)

Bastard. Majordomus

Žádné doplňky kromě Zbraně.

Dokud Sladký Donnel Kopec brání, každá útočící postava ztrácí všechna klíčová slova.

Libor: Papírově z prvního dojmu zajímavá postava (za tu cenu), ale z druhého už se nějaká ta „ale“ objeví. Předně nezablokuje plížení, protože to se uplatňuje ve chvíli, kdy Donnel ještě ve výzvě není. Takže proti plížení nic. Zastrašení, věhlas, to už je lepší, ale když si zkusíte v paměti probrat karty s tímto klíčovým slovem, dojdete k tomu, že většinou se tato klíčová slova objevují na postavách s kombinací mocenská – vojenská ikona, které Donnel nemá. Na druhou stranu máme Cvičné ostří a Allisera, takže k vojenské není až takový problém se dostat. Trochu u hlídky začínám mít problém tam ty dobré postavy nacpat, ale myslím, že Donnel špatný není. Jen není tak dobrý, jak na první pohled vypadá, a aby byl lepší, potřebuje pomoc od jiných karet. Předpokládám ale, že na něj narážet budeme, už jen proto, že hlídce přináší další postavu s intrikou. 3,5/5

Raius: Další zdržovací mechanika pro Noční hlídku. Karta je to dobrá, protože dokáže díky Alliserovi nebo cvičnému ostří bránit i vojenskou. Zruší věhlas, Gregorovo rabování a zastrašení v těchto dvou výzvách. 5/5

Posted Image

Most lebek (Bridge of Skulls)

Sever

Přerušení: pokud by měla skončit fáze výzev, vyber soupeře, který proti tobě v této fázi nezahájil vojenskou výzvu. Tento hráč odhodí 1 náhodnou kartu z ruky.

Libor: Na jedné straně velmi příjemná lokace s efektem, který soupeře může potrápit, ale na druhou stranu neprostupnější obraně Zdi nepomáhá tak jako Stínová věž nebo Černý hrad. V jejím případě to bude čistě a jen o místu pro další lokaci. Pokud si říkáte, proč by na vás soupeř neměl útočit, za to přece nic nedá, pak si stačí připomenout Thorena Smallwooda, se kterým se lokace výborně doplňuje. Most lebek tak může v řadě kol soupeře postavit před dilema dát vám žeton Thorenem nebo ztratit kartu. Ono i to zahození karty není špatné, když uvážíme, že klasická defenzivní hlídka do ruky příliš nejde a odhozené karty mohou dávat nějaké možnosti například Yorenovi, který se bez Pochodu na Zeď či Varyse uplatňuje poměrně složitě. V neposlední řadě se jedná o lokaci pro Haldera, kterou navíc pro její efekt nemusíte klekat, takže má pro něj absolutně „volné“ využití. A úplně na závěr ilustrace – fenomenální, byť tedy odkazuje na opravdu až nečekanou úroveň stavitelství za Zdí. Na to, že řád údajně upadá… 3,5/5

Raius: Z Noční hlídky začíná jít strach. Mám pocit, že tohle by měla být spíše martellská karta. Efektů, kterými těží ze svého nicnedělání, začíná nepříjemně přibývat. Už se ukázalo, že dokáží i slušně útočit. Tohle je jen další věc, která je činí nepříjemnými kvůli Strážcům na zdi. Myslím, že se nevejde do většiny balíčků, ale když už nic, alespoň s ní můžete přidat sílu přes Haldera. 1,5/5.

Posted Image

Jeyne Westerling

Lady.Královna

Akce: poklekni Jeyne Westerling, abys postavil (Stark) postavu Krále nebo Lorda.

Libor: Extrémně křehká postava vzhledem k její základní síle 1. Targaryeni si nebohou Jeyne nekompromisně podají, ať už Náměstím trestu nebo třeba Dračí krví, a prakticky jí nepustí do výzev, dostane ji První sníh, Illyn, Otrávená čepel… Co si budeme nalhávat, dostane ji prakticky cokoliv. Její kouzlo však spočívá stejně v její akci, kdy jejím pokleknutím můžete postavit libovolného Lorda či Krále Starků. Černá ryba, Eddard, jakýkoliv Robb… myslím, že není potřeba pokračovat. Za tři zlaťáky tak dostanete svojí hlavní postavu do více výzev nebo získáte alespoň symbolickou intriku pro stínové výzvy nebo bránění výzev. V jakékoliv běžné hře neskutečně užitečná schopnost, ve hře proti Baratheonům k nezaplacení. 4/5

Raius: Jeyne je úžasná. Posílí další rushovací mechaniky. Eddard a Blackfish ještě zvýší svou efektivitu. Není moc o čem mluvit, zvlášť když ještě disponuje intrikou.  5/5.

Posted Image

Průzkumníci z Posledního krbu (Last Hearth Scouts)

Umber

Povinná reakce: poté, co do hry vstoupí postava během fáze výzev, poklekni tuto postavu.

Libor: Aj. Umberové jsou tvrdou odpovědí na celou řadu hraných a běžných karet i karet z tohoto rozšíření (klany). Jakákoliv postava vstupující do hry prostřednictvím přepadení, ale i díky Arianne, svojí vlastní schopností (Měsíční bratři), „skákací“ karty Lannisterů (Harrenhal, události) nebo draci vytažení z balíku zabitých či Pokrevní jezdci vytažení událostí z balíku, ti všichni skončí okamžitě na kolenou před hlídkou z Posledního krbu. Takový rotující Ohař je rázem jen vzpomínkou, protože u něj je nejotravnější to, že se Tyrionem může neustále vracet do hry tam a zase zpátky. S touto postavou bude rázem omezen jen na jedno využití za kolo jako všechny ostatní slušné postavy. Proti jiným rodům než Martellům a Lannisterům pak Umberové přinesou alespoň dvě ikony se solidní silou za rozumnou cenu. Jediná otázka je prostor, ale tohle se rozhodně hrát dá (a mělo by se hrát). Hodně bude záležet na vašem okolí, co se hraje a na co narážíte, ale pokud potkáváte Lannistery, tohle je karta pro vás. Obrovským pozitivem pak je, že zároveň neblokuje vaše postavy, protože Starkové podobnými triky nedisponují a nepotřebují je. 4/5

Raius: Průzkumníci jsou velmi solidní postava. 4 za 4 a abilita, která zvlášť tady, v lannisterské krabici, vyloudí úsměv na tváři většině zlovlkomilných hráčů a každý Lannister se zašklebí, když ho uvidí na stole potom, co zaplatí za Harrenhal. Už jen proto bych si ho zahrál. Možná je moje hodnocení hloupost, ale nemůžu si pomoci. 4,5/5.

Posted Image

Ser Barristan Selmy

Rytíř

Reakce: poté, co vyhraješ výzvu, které se účastnil Ser Barristan Selmy a pokud máš v ruce méně karet než poražený soupeř, postav ho.

Libor: Barristan Selmy je skvělou postavou ságy a rozhodně si zasloužil mít jako jeden z prvních hned 2 verze, navíc velkým plusem je, že je pokaždé spojený s jiným rodem. Pod praporcem Targaryenů už vcelku logicky ztratil určení Královská garda, tudíž je pouhým rytířem, což jej diskvalifikuje z možné spolupráce s lannisterským Jaime Lannisterem, ale ti dva se koneckonců moc nemuseli. Barristan je kartou, která umožňuje účastnit se více výzev za předpokladu, že je dokáže vyhrávat a vaše ruka zrovna nepřetéká kartami. Samozřejmě ideální stav je, že karet máte plnou ruku, ale pokud už něco nejde tak, jak by mělo, Barristan alespoň na oplátku posiluje vaši pozici na stole, což je fajn. Pokud karty máte, je podprůměrnou předraženou postavou, takže pro mne představuje trochu potíž. Budou situace, kdy za něj budete hodně rádi, ale zároveň chvíle, kdy toho příliš nevyřeší a mnohem radši byste viděli levnější a lepší Neposkvrněné. O Aggovi, Jhogovi nebo Illyriovi ani nemluvě. Opravdu hodně chválihodný je fakt, že se jedná o jednu z těch nemnoha karet, které fungují lépe ve chvíli, kdy potřebujete pomoc, než jiné karty, jejichž síla roste s tím, jak postupně sílí vaše převaha, ale na druhou stranu není příliš univerzální. V porodnání s pokrevními jezdci či Illyriem prostě ztrácí už nyní. 2,5/5

Raius: Konečně rytíř v Targaryenech. Cena 5 je očekávaná, abilita je dobrá, ale musí fungovat. Mám strach, že v mém případě by dost často jen hrál svou jednu výzvu a nevstal by, ale i tak bych ho jednou přidal do většiny balíčků pro případ, že by zafungoval. 3,5/5.

Posted Image

Přízeň Daenerys (Daenerys´s Favor)

Stav

Pouze (Targaryen) postava.

Dokud se přiložená postava účastní výzvy, všechny ostatní účastnící se postavy získávají postih -1 k síle.

Libor: Strašně těžko odhadnutelná karta, hlavně vzhledem ke svojí ceně, 2 zlaťáky pro doplněk na vlastní postavu je vcelku hodně. Globální postih -1 všem postavám ve výzvě společně s přiloženou postavou může být brutálně efektivní v kombinaci se všemi ostatními „pálícími“ triky – Dračí krev, Dracarys, Pohled draka, Náměstí trestu, to už je obehraná písnička. Stačí se podívat na Neposkvrněné, jakou ti občas dokáží udělat paseku s počítáním výzev. Výhoda tohoto doplňku spočívá v tom, že funguje v obraně i v útoku, nevýhoda naopak v tom, že působí i na vaše postavy s výjimkou té jedné, která je nositelkou doplňku. Hodně přímočaré využití se nabízí pro Mirri, kterou tak činí obtížně zastavitelnou i prostřednictvím obrany více postavami, pro ni je tento doplněk jak dělaný. Takže Mirri je takové to první problesknutí pro nějaké využití, ale může to být kdekoliv, kde chcete soupeři nějak ztížit počítání. S Dany pak dáváté postih bez ohledu na to, jestli stojí nebo klečí, případně hned dvojí postih -2, pokud bojuje a stojí zároveń (Illyrio, Služebná). Podobné doplňky mám rád, ne jen ty negativní nesmysly (mléko, braní ikon), které berou místo v balíku zajímavým věcem, a rozhodně jej vyzkouším. Tenhle „mínusovací“ styl Targaryenů si mi totiž líbí moc a tenhle doplněk by mohl být přínosem. Skoro bych si ale troufnul tvrdit, že dost často povede spíš k tomu, že vám soupeř raději zahlásí nebráněnou. Body jsou tady z kategorie alibistických. 3/5

Raius: Tak nějak miluju Targy. Vlastně to byl rod, se kterým jsem před 8mi lety zahájil svou AGoT kariéru. A přesně tohle je věc, která jim chyběla. Aggo, Daenerys a Barristan jsou skvělí nositelé téhle srandičky a v kombinaci s Illyriem i každá další postava Targaryenů. Samozřejmě, je to drahé, ale žádné zlato není dost lesklé a není ho dost na to, abychom si koupili přízeň naší královny. Uvidíme, jaký bude mít přízeň vliv a kolikrát se vejde do balíků podporujících pálení, ale každý soupeř bude přepočítávat, co si může dovolit proti vám udělat. Melancholické 4/5.

Posted Image

Alerie Tyrell

Hightower, Lady

Reakce: poté, co Alerie Tyrell vstoupí do hry, prohledej vrchních 10 karet svého balíčku, abys našel (Tyrell) postavu s vytištěnou cenou 3 nebo nižší, odhal ji a přidej do své ruky. Zamíchej svůj balíček.

Libor: Alerie Tyrell je pro mě velmi sympatickou postavou. Neumí ve hře prakticky nic, ale na druhou stranu poskytuje karetní výhodu v tom, že okamžitě po svém příchodu umožňuje hledat v balíku a dodat novou kartu postavy, což může být v některých partiích opravdu užitečné. Jakmile tuto svoji historickou úlohu zvládne a splní, už toho moc není, ale zatím bych rozhodně nezamítal i její trochu skrytý potenciál. Jedná se totiž o Lady postavu, takže se na ni dají použít všechny ty tyrellské triky s tímto určením spojené – tedy Horas a Hobber, Dvorní dáma pro duplikát při ohrožení Valarem či splnění podmínky Lady ve hře pro Růži lady Sansy. Je to totiž teprve třetí lady Tyrellů, takže už nemusíte mít všechny výše uvedené záležitosti postavené na tom, zda přijde nebo nepřijde Margaery. Ta je samozřejmě lákavějším cílem pro většinu z nich, ale pokud zrovna není ve hře, alespoň jen tak zbůhdarma nepropadnou. Vyzní to možná zvláštně, ale na téhle sice nijak zásadní postavě nevidím nic špatného, jen samá pozitiva a myslím, že jedna kopie se do balíčku vejde na hodně dlouhou dobu. 4/5

 

Raius: Alerie je jedna z těch karet, kterou vždy rádi uvidíte. Má skvělou intrika ikonu, která v Tyrellech pořád trochu chybí, a navíc hledá charakter. Například Olenniny informátory, Margaery nebo Levého k Pravému. Záleží, co se vám hodí, a proto je to tak skvělá karta. 4/5.

 

Posted Image

„Růže ze zlata“ (A Rose of Gold)

Píseň

Akce fáze výzev: podívej se na vrchní 3 karty svého balíčku. Přidej 1 do své ruky a ostatní umísti v jakémkoliv pořadí dospod svého balíčku.

Libor: Jen kdyby na všechny ty hezké triky a události bylo dost místa, říkám si, když vidím podobnou kartu. Píseň Růže ze zlata trochu připomíná Dar stromovinského rudého, kdy se porozhlédnete po vrchních kartách a jednu dostanete do ruky. V tomto případě nedáváte kartu i soupeři, hledáte ve třech kartách, neklekáte rodovou kartu, ale musíte vše provést ve fázi výzev, takže případnou postavu už máte na další kolo a pouze událost můžete zužitkovat hned. Jenže jsou hry, kdy Noční můry na Varyse nebo jed na některou postavu o dvě kola dřív rozhodnou hru. V principu výborná karta, perfektní pro „kombo“ balíčky (podobně jako zmiňovaný dar a Píseň o medvědovi a krásné panně), které chtějí dostat do hry určitou kombinaci karet, aby se jejich trik naplno rozjel. „Problém“ možná spočívá v tom, že Tyrellové jsou zatím spíše přímočarou frakcí a žádné výjimečné kombo na obzoru není, ale to se může změnit, tahle karta nebude rotovat. Karta v podstatě zeštíhluje balíček a umožňuje se prokopat hlouběji do jeho útrob za smysluplnou cenu jednoho zlaťáku. Berte nebo nechte být. Já zatím asi nechám ležet stranou, ale neskutečně se těším, až se někdy vrátí agenda Dark Wings, Dark Words a všechny tyhle odložené a možná dokonce nikdy nevyzkoušené karty se dostanou na světlo světa. 2/5

Raius: Další hledací karta a nemusíme skrz ní klekat house kartu. Woow. Tyrellové mají před sebou slušnou kontrolní budoucnost. Jen ještě potřebují karty, které by jim zajistili nějakou opravdovou výhodu a funkčnost. Uvidíme, jestli se tak stane. To, že není co hledat, nechme být. Růže ze zlata je skvělá. 4/5.

Posted Image

Nejvyšší septon (High Septon)

Sedm

Přerušení: pokud by si měl soupeř vybrat postavu, kterou ovládáš, jako jediný cíl spuštěné schopnosti, vyber místo toho postavu Sedm, kterou ovládáš, aby se stala cílem této spuštěné schopnosti. (limit 1x za fázi)

Libor: Nejvyšší septon je extrémně zajímavá postava, jejíž dopad je strašně těžko odhadnutelný. V podstatě přináší ochranu hlavních zásadních postav, které se staly cílem nějakého nepříjemného efektu, a může tento efekt přesměrovat na nějakou Sedmi bohům věrnou postavu, která to vše schytá místo ní. Poprava, lecjaká klekání a pálení, lodě a trůny Greyjoyů, tohle všechno se dá obejít a přehodit na někoho nepříliš podstateného. Problém je zde tradičně se Slzami z Lysu, tahle karta plodí tolik nejasných situací, až si říkám, zda by jí neprospěla nějaká errata či dodatek k pravidlům, který by z onoho „place a token“ učinil cílení na postavu jako z každého jiného obdobného efektu, ale myslím, že na tenhle zádrhel jsme si už měli možnost zvyknout. Otázka pro našeho septona je, na koho ty nepříjemnosti přehrát. Může tohle všechno stahovat na sebe, kdy je samozřejmě lepší přijít o něj, než třeba o Tywina nebo Robba Starka se šesti žetony moci, ale i tak je septon drahou postavou. Kromě něj můžete zařadit jiné postavy s daným určením, což bude pro začátek třeba hned následující karta, nebo House Tully Septon. Zrovna Starkové by mohli septonovým působením ještě více podtrhnout svoji odolnost před podobnými efekty už tak extrémně vysokou díky staré Cat, Zimohradu, Branovi a dalším kartám. Pokud cokoliv z těchto nástrojů selže, je zde ještě nejvyšší septon jako pojistka a septoni z Řekotočí, aby vše zachránili. Jeho schopnost je každopádně užitečná, otázka je, zda práce, kterou si dáte se zařazením daného tématu, bude odpovídat výsledku. Mám totiž pocit, že většina mých aktuálních balíčků horko těžko unese další „šestkovou“ postavu, která toho zas až tak moc neumí. Myslím si, že ve finále dopadne jako karta, která se tváří jako karta se slušným potenciálem, kterou ale nakonec takřka nikdo hrát nebude. 3/5

 

Raius: Je těžké posoudit, co budou postavy Sedmi dělat, takže nevím, jak mám tuto kartu hodnotit. Momentálně je to jen drahý velký charakter s poměrně neužitečnou abilitou. Až vyjdou nějaké dvojkové postavy Sedmi, rapidně se zlepší. Momentálně 2/5.

 

Posted Image

Zbožný svobodný jezdec (Devot Freerider)

Spojenec. Žoldnéř. Sedm

Během fáze výzev nemůže žádný hráč získat zlaťáky.

Libor: Proti Lannisterům (a jakékoliv verzi Tyriona) karta 5/5, jinak s bídou 1,5/5. Co víc k tomu dodat. Tyrion Lannister je jednou z nejsilnějších postav ve hře a jeho posílení Tywina, Ohaře, Janose, přepadení jako takového a další interakce je leckdy až absurdní. Tento svobodný jezdec všechny jeho bonusy spokojeně zavře a Tyrion zůstane „jen“ výborně naceněnou kartou s plížením. Význam tohoto jezdce je jasný, ale je to dost na to, aby skončil v balíčku? Pokud jste na Lannistery opravdu alergičtí a myslíte si, že jsou skutečně natolik přesíleným rodem, kvůli němuž musíte hrát tuto strašně situační kartu, vsadím se, že jej vezmete všemi deseti. Mojí Nemesis a neoblíbeným rodem pro střetnutí jsou spíše Baratheoni, na ně se speciálně chystám pro změnu já. Je dobře, že je jezdec mezi dostupnými kartami, a je mi jasné, proč tam je. Nejspíš se bude hrát, ale já jej nechám stranou. Procento her, kde nebude dělat nic, je příliš vysoké, i kdyby Lannistery hrálo 50% hráčů, což nehraje, a jediný další, komu zatím škodí, jsou Martellové v jednom kole s Dlouhodobým plánem. 2/5

 

Raius: Karta je to zajímavá, ale musím uznat, že se mi nelíbí. Zabít trojku „jen tak“ na septona většinou nechcete. Uděláte to, když chcete zachránit Tyriona, Tywina nebo jinou velkou postavu, ale jen pro potencionální využití, to já hrát nechci. Dokonce se mi ani nelíbí to, že blokuje Tyriona a další efekty. Kdybych věděl, že budu hrát jen proti Lannisterum, určitě si ke mně cestu najde, ale momentálně 1/5.

 

Posted Image

Zbojník Divokých (Wildling Bandit)

Divoký

Dokud Zbojník Divokých útočí na soupeře, který má ve své zásobě více zlaťáků než ty, získává bonus +2 k síle.

Libor: Je mi zatím trochu záhadou, co mají všichni tihle divocí rozesetí v expanzích znamenat. Přijdou mi příliš obyčejní a tuctoví, než aby v jednotlivých balíčcích dokázali nahradit klasické rodové volby a ani Mancemu Nájezdníkovi neposkytují dostatek munice, a když už, tak opravdu jen v podobě naprosto průměrných postav. Máme pravda užitečné divoké v podobě Nájezdníků Chřestivé košile nebo Průzkumníka Divokých, ale i Kopinici Divokých a právě tohoto zbojníka, kteří toho příliš nepřinášejí. Pokud něco od divokých čekám, tak jejich unikátní postavy (Tormund, Harma, Orell, Val, Plakač, Chřestivá košile, magnar z Thennu) a to, že i oni si vypracují nějaký svérázný styl podobně, jako se rozvine Potopený bůh či Sedm. Jen to asi bude chvilku trvat, protože jejich přísun bude nejspíš vázaný hlavně na deluxe expanze. Tipnul bych, že expanze hlídky do nich vnese trochu světla. Tihle banditi zatím jsou jen výplní a popravdě mne nic nenutí zrovna banditu hrát. Za dva zlaťáky může většina rodů dostat něco mnohem lepšího a svého, než je postava v rozpětí síly 1-3. A pokud budu nutně potřebovat intriku v rodě, který jí má nedostatek (ale to je dnes kdo?, nanejvýš Greyjoyové), sáhnu po Rodovém mistrovi. 2/5

 

Raius: Neutrální postava za 2 zlata, která něco umí, dodává intriku do frakcí, kde jí není tolik, s potencionální silou až 3. Trait Divoký ničemu nevadí, ba naopak, pokud hrajeme Manceho. Zbojník se mi moc líbí. Nepatří úplně všude, ale určitě na něj několikrát narazíme už kvůli rozložení ikon. 4/5.

Posted Image

Mořská cesta (Ocean Road)

Západozemí

Omezení.

Akce fáze vykládání: poklekni Mořskou cestu, abys v této fázi snížil cenu vyložení své příští neutrální nebo nenáležející tvé frakci karty o1.

Libor: Výborně! Nová ekonomická lokace, jejíž přínos je okamžitý, a za nulovou cenu zlevňuje už to kolo, kdy ji dostanete do hry. Tady není příliš o čem mluvit, vedle Žebráckého krále a zcela mimořádné Stromoviny se jedná o kartu, která dosud nejvíce nakopne strnulé vody ekonomiky. Trochu mne jako fanouška jednobarevných balíčků zamrzí, že tahle karta není až tak určena pro mne, protože zlevňuje karty z rodu sdruženého s vámi pod praporcem, případně neutrální karty, ale nedá se nic dělat. Praporce jsou nadále zásadní součástí hry a tahle karta je v těchto balíčcích automatická záležitost. Ideální je do takových těch „falešných praporců“, kde převažují karty druhého rodu. Navíc nezlevňuje jen postavy, ale karty všeobecně. Není co řešit. 5/5

Raius: Mořská cesta je další věc, která bude hezká v balíčku Divokých, případně NW – praporec Lva. Určitě si najde cestu i tam, kde opakovaně hrajeme jednu kartu, která se nám vrací na ruku. Podle mě nepatří (až na výjimky) do praporce s 12ti kartami. 3/5

Posted Image

Jmenovaný (Appointed)

Titul

Pouze unikátní postava

Přiložená postava získává symbol intriky a určení Malá rada.

Libor: Víte jaký je důvod přestat hrát doplněk Ptáček (Little Bird) ze základní sady? Je jím tahle nová karta. Dělá totiž úplně to samé a omezení na unikátní postavu není příliš omezením, protože většinou byl stejně cílený na někoho konkrétního. Otázkou tak je, co přinese ono určení Malá rada. První záležitostí je událost, na kterou dojde řada později, takže umožní nějaké to stoupání za splnění krkolomných podmínek (ve správném balíčku ale může fungovat výborně). Co dalšího může případně dojít, to se teprve uvidí, a více v rozboru příslušné karty. Kdo by mohl být nejlepším kandidátem na titul příslušníka Malé rady? Tak nabízí se Asha, Černá ryba, možná Randyll Tarly, třeba i Balon Greyjoy. U těchto postav se intrika může velmi hodit, ale dostáváme se obloukem na začátek. Hráli jste kvůli nim starý doplněk? Pak můžete klidně zařadit i titul Jmenovaný. Pokud se vám dotyčný doplněk do balíčků nevešel, Jmenovaný asi dopadne podobně, pokud se neobjeví nějaká výrazná podpora určení. 3/5

 

Raius: Jmenovaný mi vadí. Tato karta úplně zabila Malého ptáčka. Kdo kdy dal malého ptáčka na neunikátní postavu? Ano, občas je to varianta, ale spíš ne. Do toho „jmenovaný“ není Condition a ještě přidá trait Malá rada. Jakmile bude více postav s určením Malé rady, určitě se dočkáme zajímavých balíčků a to i díky další kartě v pořadí. 2/5, protože zatím je to věc, na kterou si místo nenajdu.

 

Posted Image

Souhlas rady (The Council Consents)

Malá rada

Reakce: Poté, co hráč vyhraje intrikářskou výzvu o 5 nebo více bodů síly, postav každou postavu s určením Malá rada.

Libor: Globální stoupnutí většího počtu postav je zásadním počinem, o tom žádná. Stačí se podívat na Robba Starka, kolem kterého musí hrát soupeř setsakramentsky opatrně. Tahle událost nemá zdaleka tak zásadní dopad, ale zase není vidět na stole a působí překvapivě, jako blesk z čistého nebe. A do toho už počítám to, že si nemyslím, že by byla nějak extra hraná, takže bude mít podle mého slušný potenciál ve vhodném balíčku překvapit. Z postav máte k dispozici s tímto určením Eddarda Starka, Barristana Selmyho, Varyse, nového Tywina (loajální) a Kevana, Renlyho a Stannise (loajální) a Malíčka. Poměrně dost postav, ale rozesetých mezi tři různé rody plus 2 neutrální postavy. K tomu ale můžeme připočítat výše uvedený doplněk, kterým můžete povýšit kohokoliv dalšího. Prostor pro nějaká ta komba se tak otevírá, zejména pak v kombinaci se Stannisem, který jinak zamkne stůl, takže postavení vlastních postav eliminuje jeho negativa na vaší straně stolu. Za povšimnutí stojí fakt, že výzvu nemusíte vyhrát vy, ale může ji vyhrát jakýkoliv hráč, tudíž i váš soupeř. Myslím si, že větší význam (vše stále bráno vzhledem ke vhodnému balíčku) bude mít tato událost v melee (formát bitva), protože tam reagujete i na výsledek výzvy mezi ostatními hráči. Stavět se kolem toho tedy dá, ve správném balíčku může být tahle událost hodně užitečná a hlavně nečekaná. 3/5

Raius: Se Jmenovaným na Janosu Slyntovi / Robertovi a dalších, může tato karta udělat zajímavý vítr, ale nejsem si jistý, jestli to stojí za tu snahu. Baratheoni mají 3 charaktery s Malou radou a hodí se tak pro tuto kartu nejlépe, ale zase jsou slabší do intriky. Selyse se sice může ukázat a rozdat ikony, ale je to dost snahy pro to, abych postavil 2 postavy. Možná se pletu, ale momentálně 2/5.

Posted Image

Deště Kastameru (The Rains of Castamer)

Píseň

Tvůj balíček plánů musí obsahovat 12 karet plánů, přesně 5 z nich musí být různé karty plánů Úskok. Během fáze plánování nejsou karty Úskoku brány jako součást tvého balíčku plánů.

Reakce: poté, co vyhraješ intrikářskou výzvu o 5 nebo více bodů síly, poklekni svou kartu frakce, abys odhalil plán Úskok. Pokud tento plán opouští hru, odstraň jej ze hry.

Kartu navrhl mistr světa ve formátu klání roku 2013, Álvaro Rodriguez.

Libor: Jak do krátkého rozboru vtěsnat kartu, která by si nejspíš zasloužila vlastní článek? Navzdory matoucí ilustraci a názvu se nejedná o specifickou lannisterskou agendu, ale agendu neutrální, byť vzhledem k podmínce výhry intriky o 5 agenda bude slušet maximálně ještě Tyrellům a Martellům, ostatní by už mohli mít potíž ji vůbec spustit. Agenda vám umožní hrát hned 12 plánů, ale oněch 5 Úskoků nemůžete použít klasickou cestou na začátku kola (což je vlastně jediná nevýhoda agendy). Jako odměnu za intrikářskou výhru pak můžete odhalit novou kartu plánu z tohoto postranního balíčku a využít jeho efekt či účinek. Nemusíte tak řešit iniciativu či příjem, to již zařídil plán předchozí. Mezi nejšťavnatějšími úskoky můžete najít Špinavá obvinění či Sílu zpoza trůnu (okamžité kleknutí soupeře či stoupnutí vlastní postavy). Fantastický rozměr dostává Varysova hádanka, tyrellský plán Tahání za nitky nebo Zapomenuté plány, protože rázem nejde o střelbu naslepo, ale o jistý zásah! Někdy může být šikovné odpálit Divoký oheň po fázi vykládání a na jisto hrát se třemi postavami na obou stranách. Skvělou volbou je Hra o trůny, kdy z pozice prvního hráče si provedete, co budete chtít, a pak soupeře odstavíte nutností vyhrát proti vám intriku. I Martellové, Baratheoni a Lannisteři mohou otočit aktuální plán do svého rodového, těch možností je nepřeberně. Nejlepší agenda hry? Možná, pro některé rody nejspíš ano. Když se podíváte na ty možnosti, co dává, a flexibilitu ve fázi výzev, je to až neuvěřitelné, ale stále je tu ona podmínka nutnosti výrazné intrikářské převahy. Zároveň každý z úskoků je jen jednorázový a nezůstává v balíčku použitých plánů, takže se nedá využít pro triky Martellů, tudíž nezbývá doufat, že tato karta není přehnaná a přestřelená. Bodování ale nemůže být jiné, než 5/5

Raius: And so he spoke, and so he spoke
That Lord of Castamere
And now the reins weep o’er his halls
With no one there to hear

A je to tady. Kašlu na všechny karty před a po téhle kartě. Na tohle jsem čekal a tohle bude první věc, po které se budu sápat a kterou postavím, jakmile servu obal Lvů ze Skály. Alvaro si zaslouží potlesk za design. Duše každého kontrolního hráče musí plesat, protože Deště Castameru jsou neuvěřitelně zábavné a efektivní, pokud budou ve správném balíku. Nečekaný útok divokým ohněm do dvojkového vojenského claimu se starou Cersei na zkoušku bojem? No není to sranda? A to je to nejvíce zřejmé. O Deštích Castameru by se dalo bavit hodiny, kde bychom vymýšleli zajímavé balíčky a komba, ale to bychom se připravili o spoustu zábavy, nemyslíte? J 5/5

Posted Image

Lvi Skály (Lions of the Rock)

Království

Reakce: poté, co začne fáze výzev, získáš 3 zlaťáky.

 

Libor: Prakticky plán 7 – 4 – 1 – 6, pokud máte dost karet a efektů, na něž zlaťáky můžete využít. Poprava a další události, Ohař, jiná přepadení a podobně. Myslím, že Lannisteři nebudou mít problém to zlato využít, ale jedná se vlastně „jen“ o klasický ekonomická plán. Tohle, Vznešené poslání, Povolání vazalů, Letní sklizeň… ono je to vlastně jedno, který z nich vezmete. Každý se drobně liší pro různé typy balíků a má své výhody a nevýhody, ale výsledek je ve finále prakticky stejný. Myslím si, že s Tyrionem a Tywinem Lannisteři svůj vlastní ekonomický plán navíc až tak nepotřebují. Nízké body neznamenají, že by se nehrál, ale jen to, že mi přijde nezajímavý a ne úplně potřebný, bez klasického efektu. Když srovnám s Časem vlků, mám jasno, který je vydařenější a přináší hře jako takové víc. 2/5

Raius: 7/4/1 plot. Fakt hezká věcička, pokud chceme hrát spoustu přepadení nebo událostí. Moc bych tento plot nepodceňoval, protože se může stát základním kamenem Lannisterů s absencí core-setového Tyriona. 4/5

 

Posted Image

Neočekávané zdržení (Unexpected Delay)

Frey

Povinná reakce: poté, co začne fáze výzev, vybere každý hráč postavu bez doplňků nebo žetonů moci. Vybrané postavy vraťte do rukou jejich vlastníků.

Libor: Možná se pletu, ale tohle je fantastická záležitost. Co jiného byste si mohli přát ve chvíli, kdy se hra láme ve prospěch soupeře nebo kdy dokonce zoufale prohráváte. Prostě ztratíte nejlepší postavu a soupeř nejlepší svoji, přičemž každý vybírá jednu postavu. Nevýhoda je, že se soupeř může připravit zahráním nějakého doplňku, protože k efektu dojde až po vykládání, ale zdaleka nemusí mít doplněk k dispozici. Plán trpí zoufalými statistikami, ale pokud by byly lepší, byl by nejspíš úplně všude. Paradoxní je, že pomoc v tíživé situaci přijde zrovna ze strany Freyů, kteří by do vás spíše kopli, ale dejme tomu. Využití plánu? V rovině experimentu všude a uvidí se, nakolik je univerzální záchrannou brzdou. Zářit by mohl v balíčku s levnými postavami (agresivní army balíček?), který nebolí ztráta jedné součástky, nebo naopak v balíčku, kde zásadní postavy mají většinou věhlas, abyste toho soupeři nenechali moc na výběr, případně v balíčku plném doplňků. Vrací totiž Stannise či Danny bez draků, Tyriona, Pokrevní jezdce pro rozbití jejich synergie a jistě i další zajímavé postavy. A v neposlední řadě karta, kdy jeden krátký pohled na ni okamžitě vzbuzuje chuť zahrát si bitvu ve čtyřech hráčích jen pro tu srandu, co tahle karta v multiplayeru udělá! Je možné, že po několika málo hrách plán vypadne a zůstane v zapomnění, ale vynikající myšlenku mu upřít nejde. 4/5

Raius: Neočekávané zdržení je další z pěkných věcí, ale jen v situaci, kdy hrajete malé postavy, nebo ty velké nedáte do setupu. Takové vrácení Tywina hned v prvním kole může pořádně zatřást soupeřovým sebevědomím. A představte si, že po první fázi vykládání nemáte na stole žádný charakter, nebo mají všechny doplněk J 4/5

Posted Image

Povolán ke dvoru (Summoned to Court)

Listina. Království

Povinné přerušení: pokud by měla končit fáze dobírání karet, vybere každý hráč kartu ve své ruce, pokud lze. Poté odhalte vybrané karty. Každý hráč, který odhalil postavu s nejnižší vytištěnou cenou, může umístit tuto postavu do hry.

Libor: Opravdu klobouk dolů před plány z této expanze. Přijde mi, že co se nápadů týče, jedná se o hodně originální věci. Potíž v tomto případě je v tom, že svým vlastním plánem můžete posunout kupředu vašeho soupeře, byť asi nijak výrazně, což asi není to, co chcete. Odhalíte-li totiž Tywina, dá se čekat, že do hry jej stejně nedostanete, protože soupeř vaši cenu podleze. Pokud se budete držet oba ve střední hladině, je to o štěstí, kdo vsadil lépe, případně benefitujete oba. Nebo vsadíte na jistotu a použijete někoho jako Lechtače. Znalost ruky z předchozího kola (Martell, Baratheon) může pomoci, ale není všemocná, protože soupeř má minimálně 2 nové karty, které zcela jistě neznáte. Samozřejmě, že pokud jste soupeři ruku nekompromisně semleli v předchozím průběhu hry a víte, že má jen dvě karty, můžete si dovolit být velkorysí a sáhnout po jakékoliv své postavě a neřešit, jak to dopadne. Každopádně karta má výbornou myšlenku, ale při jejím využití vstupuje do hry pekelná náhoda. Aspekt, který asi nenecháte hrát roli na turnaji, ale pro „obyčejné“ hraní se jedná o kartu hrozně zábavnou. Ve vhodném balíku míru této náhody můžete alespoň omezit silnou intrikou a čtením ruky soupeře. Moc milá karta, kterou nejspíš jen zařadím do desek a v životě nepoužiju. Dva body za sympatie. 2/5

 

Raius: Nejsem si jistý, jestli bych tohle někdy hrál. Jde jen o vložení charakteru s cenou 2 do hry. Někdy jen jedna. Jindy možná i víc, ale pořád podle mě slabé a obecně nezajímavé. Nevím, co by se muselo stát, abych o tuto kartu zavadil pohledem. Asi bych musel vědět, že soupeř nemá na ruce charaktery. 1/5

 

Posted Image

Malíčkovy machinace (Littlefinger´s Meddley)

Království, úskok

Sniž cenu každé události, kterou zahraješ, o 2.

Libor: Stačí se podívat na plán o jeden odstavec výše. Perfektně vymyšlená a originální karta, která se ale nejspíš nechytí. Na druhé straně je zde tato záležitost, což je sice přímočará a jednoduchá věc, ale brutálně efektivní. V tomto kole Poprava zadarmo, levnější Slzy, Věci dělané pro lásku (když zůstaneme u Lannisterů), ale zrovna tak Pomsta za Eliu, Strach seká hlouběji než meče, Krev mé krve a tak bychom mohli pokračovat. Neskutečně efektivní plán, kterého bude všude plno. Pozitivem této karty je, že díky ní se konečně dá uvažovat i o událostech, které jsou jinak až příliš drahé na svůj efekt jako například Odít se do černé, Olenina vychytralost nebo jinak nehratelná událost Greyjoyů za 4 zlaťáky dávající plížení všem krakaticím (a která asi zůstane nehratelná i dál). Pokud jsou body „u plánu nahoře“ za velké sympatie, tady je to jen a čistě za efektivnost. Hnusná karta ve všech možných ohledech. 5/5

Raius: Malíčkovy machinace se mi líbí a budou už jen lepší. Chce to trochu více karet, aby byly výborné, ale bez dalšího otálení 4/5.

Posted Image

Lži a pomluvy (Gossip and Lies)

Úskok

Každá postava, kterou ovládáš, nepoklekne, pokud je vyhlášena jako útočník v první intrikářské výzvě, kterou zahájíš během fáze výzev.

Libor: Tento plán je sice úskokem, ale úskokem, který je prakticky nevyužitelný s novou agendou Deště Kastameru. Jakmile totiž vyhrajete intriku o 5, už většinou nepotřebujete jeho efekt (pokud tedy nejste druhý hráč a nevyhrajete výzvu v obraně). Jinak je tento plán reprintem prvoedičního plánu A Game of Thrones, s ještě vylepšenou iniciativou, ale stejným příjmem. Příjem asi bude největší nepříjemnost, která plánu bude nejspíš většinou osudná. Plán by se mohl uchytit pro svojí iniciativu, řekněme u Greyjoyů (opakované útoky Eurona) nebo Targaryenů, nebo třeba s agendou Pán Přechodu. Bude to ale mít podle mého mezi všemi těmi univerzálními, letními a zimními a jinak efektivními plány hrozně těžké. Podle mne jen další plán z dlouhé řady takových, které nejsou vlastně špatné, ale zároveň nejsou ani výborné, a takové většinou odpadají stranou. 2,5/5

 

Raius: Další z plotů s malou rezervou a slabým zlatem. A tentokráte ani abilita nevyloudila úsměv na tváři. Možná, pokud bychom chtěli za každou cenou použít deště Castameru nebo vyhrát intriku o spoustu síly, mohly bychom tuto zápletku vidět ve hře, ale je to nenápadité a nudné 2/5.

Posted Image

Čas hojnosti (Time of Plenty)

Léto

Zvyš počet karet, které každý hráč dobere ve fázi dobírání karet, o 1.

Libor: Další letní plán, který na první pohled oslní svými statistikami. Na jedné straně ideální otevírací plán, který není zasažen zimní agendou, poskytuje dostatek peněz, vysokou rezervu a na rozdíl od Letní sklizně není ani zranitelný Varysovou hádankou. Druhé využití může být v pokročilejší hře pro rody s omezeným dobíráním karet ve chvíli, kdy máte karet nedostatek. Řekněme momentálně takoví Martellové, případně Lannisteři. Textem tohoto plánu bych se příliš nezaobíral, protože ovlivňuje vás i soupeře. Nikdy nedokážete říci, jestli ta bonusová třetí karta, kterou byste ani jeden z vás neviděli, pomůže víc vám nebo soupeři. Přijde mi trochu smutné, že tento vlastně ničím příliš nezajímavý plán získá tak vysoké hodnocení, ale tak už to prostě je. 4/5

 

Raius: Tady opravdu není co dodat. Krásné rezervy, krásné goldy, Léto a ještě si lízneme kartu navíc. Jen bych dobře zvažoval, jestli raději nezařadit druhé „Jen o vlásek“, pokud jiný letní plot nehraju dvakrát. Jinak ale 3,5/5 jen proto, že si kartu lízne i soupeř.

 

Posted Image

Předčasný mráz (Early Frost)

Zima

Sniž počet karet, které každý hráč dobere ve fázi dobírání karet, o 1.

Libor: Přímý protějšek Času hojnosti, zimní plán s naprosto opačným efektem (snižuje počet dobíraných karet všech hráčů o 1 bude odlišný i využitím. Čísla má totiž v podstatě nezajímavá. Samozřejmě dvojitá hrozba je výborná, ale s penězi to je slabší a Dlouhá zima dává víc. Vídáte často Vichry zimy? Právě. Ten jeden zlaťák je zkrátka celkem znát a tenhle plán má navíc ještě tragickou hodnotu rezerv. Na druhou stranu ale přináší efekt snižující počet nabíraných karet, což by mohly využít rody, které nemilosrdně zlikvidují soupeři ruku intrikou či jinak, a následně mu zabrání dostat karty i tím nejelementárnějším způsobem, ve fázi dobírání karet. Dvojitý claim pak ještě umocní jejich tlak na to, co zbývá. Dovedu si představit, že se tenhle plán dočká hry v těch nejagresivnějších balíčcích, případně nekompromisních intrikářských mašinách. Zajímavý plán s širokým využitím. To, že mě osobně tenhle styl neskutečně agresivních balíků nevyhovuje a nesedí není problém plánu, ale čistě můj vlastní. Lannisteři poměrně často hrají dlouhou zimu a tahle zima je podle mě lepší, už jen kvůli iniciativě. 4/5

 

Raius: Meh. Sice každého naštve, že si vezme o kartu méně, ale tak stejně naštvou i 4kové rezervy. Dvojkový claim je fajn, ale je to plán do velmi agresivního balíčku, který nedisponuje kartami na ruce a už má převahu na stole. V momentální situaci, kdy hraje hodně lidí léto, si myslím, že tento plán nebude příliš využívaný. Nazval bych to „Win more“ spíše než „Play to win“. Uvidíme, jak se to vyvrbí. 2/5.

 

 

12 komentářů: „Lvi z Casterlyovy skály – recenze (2. díl)

  1. Po dnešním turnaji můžu říct, že Deště Kastameru jsou i podle mého tou nejlepší a hlavně nejzábavnější agendou (aspoň pro Lannistery), jaká byla zatím vydána. 🙂 Ano, i v balíku, kde má 90% postav intriku, není snadné ji spustit a ne vždy se to vlastně vůbec hodí, ale soupeř se musí mít neustále na pozoru. Je to skoro jako mít na ruce Popravu, o které soupeř ví, a proto musí poklekat všechny své vojenské ikony do obrany. A co hůř, nesmí na intriku ani zaútočit, jinak mu ji ubráníte o +5 a ejhle, všechno je jinak a jeho Robert klečí nebo se ze záplavy postav Starka náhle válí dobrá polovina na hřbitově.
    Je pravda, že v situaci, kdy už výrazně ztrácíte, vás Kastamere většinou nezachrání, protože jej nespustíte. Ale ve správném balíku jste s ní schopni hrozit prakticky pořád a soupeř s tím bude muset počítat. Prostě výborná věc pro hráče, kteří milují intriku a kontrolní styl hry.

    Naopak u události Lannister vždy platí své dluhy se musím po vyzkoušení přiklonit k nízkému hodnocení, které jsem se předtím pokoušel vyvrátit. Efekt je sice na papíře parádní, ale ve většině her s mými Dešťovými Lannistery to byla mrtvá karta, místo které bych mnohem raději zařadil druhou Popravu, třetí Zkoušku bojem, třetí Ortel nebo druhého Janose Slynta. Možná by „dluhy“ našly lepší uplatnění v pánovi přechodu, ale už jsem ze svého optimismu asi vyléčen a na turnaji už ji zkoušet nejspíš nebudu.

    A hrozně se těším, až v nějakém balíku vyzkouším Neočekávané zdržení. Ta zápletka musí být doslova děsivě silná, když se správně použije. 🙂

    To se mi líbí

    • A málem bych zapomněl na jednu podstatnou výhodu Dešťů: uvolňují místo mezi klasickými zápletkami. Je zde sice negativní kompenzace v tom, že soupeř ví, že nemůžete hrát Úskoky v plot decku, ale i tak je to paráda. Klidně se vám vejdou dva silně ekonomické ploty, První sníh, Odchod na zeď, dvojitá hrozba a cokoli dalšího potřebujete. A dokonce se ani nemusíte bát zápletek s nízkou rezervou, protože pokud se vytasíte s úskokem během kola, zvýší vám ji (většinou) na 6. 🙂
      Až mě trochu mrzí, že Valar přijde tak brzy a budu muset tuhle konstrukci dost přestavět. 🙂

      To se mi líbí

  2. Mimochodem, Summoned to Court není ve specifickém balíku až takový nesmysl, jako se může na první pohled zdát. On totiž existuje způsob, jak vědět, že soupeř ani po draw fázi nemá charaktery na ruce. Pořád je to ale dost situační a nemusí to vyjít. 🙂

    To se mi líbí

  3. Deště Kastameru.Mám vyložený plán Varysova hádank,vyhraju oční výzvu o5,vyložím plán Rudá svatba,zabiji soupeřova Lorda a Rudou svatbu odklidím ze hry a nebo ji položím na Varysovu hádanku a po zbytek kola mám nulovou hrozbu

    To se mi líbí

  4. Několik věcí – v první řadě nejde mít již vyloženou hádanku, protože ona sama je Úskok, takže ji nejde použít jinak než před Castamery.

    Druhá věc se týká samotné Rudé svatby. Ona tak trochu vyjímečně na výzvu nereaguje, ale je přerušením, a je to právě proto, že se její efekt odehrává před reakcemi a tím pádem před efektem agendy. Takže agenda v reakci na výhru odhalí svatbu, která v intrikářské výzvě již nic neudělá. Její efekt se spustí až v případných dalších vyhraných výzvách a může ji tím pádem spustit i tvůj soupeř po svých útocích.

    Do třetice – Rudá svatba byla odhalena a zůstává ve hře až dokud není odhalena jiná karta plánu. To se stane až v dalším kole ve fázi plánování. Takže svatba zůstává na stole a ano, po zbytek kola máš během svých výzev nulovou hrozbu.

    To se mi líbí

Napsat komentář

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.