Rotace a přehled expanzí

 

core setV předchozím článku, který se týkal základní sady a ve kterém jste se mohli dočíst o tom, co přináší různý počet základních sad od jedné do tří, jsme narazili na pojmy jako rotace, karty trvale legální pro hru a různé druhy rozšíření, což jsou věci pro hráče neznalé formátu LCG možná matoucí, a tak se pokusím dalším článkem vnést do celé záležitosti více světla. Rozebereme tedy, co to je ona rotace, jak bude fungovat a jak to bude s legalitou jednotlivých typů expanzí. Pokud jste absolutním nováčkem a hledáte základní informace o hře, doporučuji začít u tohoto článku, kde jsou popsány všechny aspekty hry, stručný sumář mechanik a pravidel.

Pravidlo rotace karet a základní sada

Nyní už se pojďme podívat na problematiku rotace karet. Rotace je princip průběžné obměny karet, kdy nejstarší expanze jsou postupně vyřazovány z oběhu a jejich karty již nemohou být na turnajích hrány. Cílem je vlastně zabránit nekonečnému nárůstu počtu karet, což by způsobilo problémy ve vztahu k novým hráčům. Bez rotace by nikde nebyl žádný strop a hra by se nakonec nejspíš znovu zbortila pod svou vlastní váhou, kdy kromě výše zmíněného odrazování nových hráčů bylo stálo složitější udržet rody vybalancované a vyhnout se neustálým opravám karet a pravidel poté, co se některá kombinace karet ukázala jako výrazně silnější, než se předpokládalo, nebo kdy nějaká interakce autorům unikla. Zřejmě nejzásadnějším problémem spojeným s nekontrolovatelným nárůstem počtu expanzí byli právě noví hráči. Při pozdějším zapojení se do hry byla potřeba obrovská finanční investice, ale i seznámení se s velkým počtem karet a zorientování se v bezbřehém množství produktů, což mohlo mnoho hráčů odradit a učinit tak hru po nějaké době novým hráčům v podstatě nepřístupnou.

Výhodou Hry o trůny v porovnání s jinými staršími LCG je fakt, že celá hra je již designovaná s myšlenkou na rotaci karet, která je poměrně čerstvá a byla pro všechny LCG zavedena v listopadu 2014. U trůnů by se tak nemělo stávat, že odepsáním nějakého cyklu zůstanou daná témata z novějších cyklů nehratelná a některé karty by postrádaly smysl. To by se stalo při zavedení rotace do první edice, kdy například v novějších cyklech nadále vycházely karty, které fungovaly v určitém ročním období (léto versus zima), ale mechanika byla uvedena již ve druhém cyklu, který obsahoval karty nezbytně nutné pro její zařazení. Tím pádem by neexistoval způsob, jak vůbec zimu či léto v probíhající partii nastavit. Karty, které to uměly, by totiž už nebyly legální.

core set

Abychom si mohli rotaci vysvětlit podrobněji, musíme dát dohromady, jaké typy produktů pro hru vlastně existují nebo budou existovat. Pro hraní A Game of Thrones LCG potřebujete alespoň jednu základní sadu této hry. V této základní sadě najdete karty pro všech osm rodů (Baratheon, Lannister, Noční hlídka, Tyrell, Martell, Targaryen, Stark, Greyjoy), karty frakcí a 8 agend pro možnost spojovat dva rody do jednoho balíčku, další agendu pro lehké zvýhodnění jednobarevného balíčku, celkem 26 různých karet plánů a neutrální karty zařaditelné do jakéhokoliv rodu. Každý rod dostává 19 různých karet (celkem 20 kusů). Důležité je, že tato základní sada bude natrvalo součástí hry a karty zůstanou v platnosti na neomezeně dlouhou dobu. Obecně se dá říct, že ideální nákup jsou tři základní sady, protože pak získáváte každou zastoupenou kartu v maximálním počtu tří kopií, ale nezbytné to není. Podrobnější článek o základní sadě najdete zde. V tuhle chvíli postačí, že základní sada je jediným druhem produktu pro Hru o trůny LCG, bez kterého se neobejdete, a měl by být vaší první investicí, pokud se rozhodnete do této hry nastoupit.

Kapitoly (malá rozšíření) a jejich role v rotaci

Druhým typem produktu, jsou balíčky kapitol (Chapter Packy). Jedná se o malá rozšíření hry obsahující každé 20 různých karet vždy ve třech kopiích (tedy 60 kusů celkem). Tyto balíčky vždy vycházejí v rámci jednoho uceleného cyklu, který každý sestává ze šesti kapitol. Frekvence jejich vydávání je zhruba 1 kapitola za měsíc. V obchodech jednotlivé cyklu můžete poznat podle barevného rozlišení. Přestože někdy název některých kapitol napovídá o opaku (například Take the Black – Odít se do černé), nevěnují se tyto balíčky jednomu z rodů, ale karty distribuují mezi rody zhruba rovnoměrně. Časem bude těchto balíčků venku velké množství a pro snadnější orientaci bude na závěr tohoto článku zařazen jejich kompletní, průběžně aktualizovaný přehled včetně toho, které balíčky jsou legální, i toho, kdy přibližně skončí legalita nejstarších legálních cyklů. Tyto balíčky už totiž podléhají pravidlu rotace, takže ty nejstarší řady jsou postupně odepisovány.

gt04_boxroad to winterfellgt02-box

Jak tedy bude rotace v případě kapitol fungovat. V jednu chvíli bude legálních vždy maximálně 5-7 cyklů, přičemž starší budou vyřazovány dle následujícího klíče: jakmile vyjde první kapitola osmého cyklu, dva nejstarší cykly budou odepsány a v platnosti zůstane jen 5 cyklů plus rozbíhající se šestý. Jakmile bude dokončen sedmý legální cyklus a začínal by osmý, bude se toto řešení opakovat. V praxi to znamená, že každý cyklus bude legální minimálně po dobu čtyř let, přičemž se ale dá počítat s odmlkami mezi jednotlivými cykly a naředění tohoto schématu velkými deluxe expanzemi, takže toto období bude určitě ještě o něco delší. Pokud zakoupíte absolutně čerstvou kapitolu, její karty budou v platnosti čtyři roky, ale spíše bych viděl reálně pětileté období. Princip zavádění a odepisování cyklů je znázorněn v tomto grafu:

Počet karet, se kterými se budete potýkat, pokud se ke hře dostanete v jejím plném rozběhnutí (tedy i po vydání deluxe expanzí, o kterých teprve bude řeč) by se měl i podle následujícího grafu pohybovat mezi přibližně 1280 a 1500. To je hodně, ale tento počet zároveň zaručuje dostatečně široké pole možností pro deckbuiding a pestrost balíčků. Zároveň v porovnání s první edicí se jedná o oněch 5 až sedm cyklů, přičemž první edice měla počet cyklů dvojnásobný a při pokračování hry ve starých kolejích by se tento počet každoročně zvyšoval o dalších 240 karet.

Velká (deluxe) rozšíření

Kromě malých rozšíření (kapitol) budou pro hru vycházet ještě deluxe expanze, což jsou rozšíření o větším rozsahu. Deluxe expanze obsahují většinou 52-55 karet a podobně jako kapitoly a na rozdíl od základní sady jsou všechny jejich exempláře v maximálním počtu tří kopií. Tyto deluxe expanze budou trvale legální a nikdy nedojde k jejich vyřazení. V první edici fungovaly tak, že každá deluxe expanze byla zaměřena na jeden z rodů a drtivá většina karet byla pro něj. Celkem bylo šest velkých rozšíření (6 rodů). Pro ostatní rody se dostalo jen na určitý počet neutrálních karet a sem tam jednu dvě karty. Novější LCG (Android: Netrunner a Star Wars: Card Game) jdou jinou cestou, a to uvedením jednoho deluxe rozšíření pro dva „rody“ (barvy, frakce…) najednou. V tomto rozšíření jsou pak tyto rody poděleny spravedlivě a ostatní rody nedostávají vůbec žádné karty. V tuhle chvíli už je jasné, že pro Hru o trůny bude použitý model jedna expanze = zaměření na jeden rod, pro nějž bude více než polovina karet. Ostatní rody zkrátka nepřijdou, dostanou alespoň dvě své karty a nemalý byl v prvním rozšíření i počet neutrálních karet a karet plánů. Je také trochu rychlejší jejich vydávání, tudíž se určitě dočkáme dvou expanzí ročně, ale s trochou štěstí možná i tří. Zda budou následovat deluxe expanze i poté, co každý rod dostane „svoji“ bednu, to je zatím ve hvězdách.

(rodová expanze Lannisterů – první edice, tématická expanze pro Call of Chulhu – pro všechny frakce, dvojrodová expanze Star Wars: Card Game)

V rovině spekulací se dá mluvit i o deluxe expanzích všeobecných, kdy všechny rody dostanou rovnoměrně svoji dávku karet a expanze jsou pak zaměřené na určité téma (například roční období, divocí, mechanika shadow…). Podobné boxy se objevily dvakrát pro LCG Call of Cthulhu, ale i tam se jednalo pouze o dvě výjimky a převažovaly expanze rodové. Do budoucna však tato varianta vyloučena není a mohlo by se jednat o způsob, jak do hry přenést nějaké téma, aniž by těm pro téma zásadním kartám hrozilo jejich odrotování ze hry. Každopádně tohle berte s velkou rezervou a jen jako čistou spekulaci, a pokud se tak stane, jistě ne před rodovými „boxy“.

Edit: Rodové expanze budou „jednobarevné“, tedy pro každý rod jedna, ale přinesou nějaké karty i pro ostatní rody.

Shrnutí

Co tedy rotace znamená pro nové hráče? V tuhle chvíli, kdy možná uvažujete nad začátkem hry, v podstatě nic. Hra se rozbíhá (podzim 2015), všichni jsou na stejné startovní čáře a vaše tvrdě vydělané peníze budete investovat postupně. Ideální čas začít s něčím tak nákladním, jako LCG je. Základní sada a deluxe expanze jsou investicemi, které vám vydrží bez jakéhokoliv časového omezení, a pro domácí hraní v nějakém okruhu hráčů vystačí hra v jakémkoliv rozsahu, v jakém vy uznáte za vhodný. Kapitoly pak pořizujete s vědomím, že tyto karty budou jednoho dne z vaší sbírky vyřazeny zásahem Deus ex Machina, nicméně doba, po kterou budou „v platnosti“, krátká nebude. To vše platí pro turnajové hraní, doma si můžete hrát, s čím chcete, nicméně tím, že hra je koncipovaná pro rotaci, designéři určitě při vymýšlení nových karet nebudou brát ohled na starší cykly a může vám pak vzniknout něco, co nebude plně fungovat. Může se zkrátka objevit kombinace karet, která bude přesílená, pravidlově nevyvážená a podobně, pokud budete i po letech hrát se vším.

Pro hráče, kteří se přidávají s odstupem několika let, tento systém představuje zjednodušení v tom, že „nemusí“ pořizovat vše, ale jen karty aktuální. Takže bude to jistě základní sada, rodové deluxe expanze a pak se vyplatí investovat do nejmladších cyklů. Nemá smysl shánět balíčky a karty, jejichž platnost vyprší třeba za půl roku. Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že pokud se budete chtít zúčastnit nějakého turnaje, jistě se najde někdo, kdo vám chybějící karty půjčí, v tomhle směru je kolektiv hráčů věnujících se této hře u nás opravdu výjimečným (v časech edice první).

Takže pojďme udělat poslední shrnutí:

 

Trvale legální – základní sada, deluxe (velké) expanze.

Dočasně legální – poslední cykly kapitol v rozsahu 5-7 cyklů.

A pokud jste ostřílení veteráni, máte pocit, že vaše starší zásoby byly znehodnoceny, a bere vás nostalgie, není problém se dohodnout s někým podobně postiženým a vrátit se o rok, o dva zpět, odpustit si adekvátní počet nejnovějších cyklů a zahrát si několik partiček z jakéhokoliv prehistorického období.

Přehled produktů pro Hru o trůny:

Základní sada – trvale legální

Deluxe expanze:

Wolves of the North – Vlci severu(1. díl a 2. díl)

Lions of Casterly Rock – Lvi z Casterlyovy skály (1. díl a 2. díl)

Watchers at the Wall – Strážci na Zdi (1. díl a 2. díl)

House of Thorns – Dvůr trnů (1. díl a 2. díl)

Sands of Dorne – Písky Dorne (1. díl a 2. díl)

Legální cykly kapitol (řazeno od nejstarších po nejmladší)

Cyklus Westeros (Západozemí) – legální

Cyklus War of Five Kings (Válka pěti králů) – legální

Cyklus Blood and Gold (Krev a zlato) – legální

Cyklus Flight of Crows (Let vran) – legální

Cyklus Dance of Shadows (Tanec stínů) – ohlášený

  • The Shadow city

Napsat komentář

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.