Noc je temná a plná hrůz (Představení rodu Baratheonů)

Říkám ti, Nede, tenhle sňatek se mi nelíbí. V Sedmi královstvích stále žijí lidé, kteří mne nazývají Uchvatitelem. Zapomněl jsi, kolik rodů bojovalo ve válce na straně Targaryenů? Teď čekají na svou příležitost, dej jim jen poloviční šanci a zavraždí mě v mojí vlastní posteli a moje syny se mnou.“ Robert Baratheon, král Sedmi království

219459_1282950354_large

Robert Baratheon je králem Západozemí. Je králem právem dobyvatele a pro Targaryeny a jejich stoupence je stále Uchvatitelem. Jeho vláda přinesla zemi zdánlivý mír, pod jehož fasádou však vřou intriky a panuje klid před bouří. Malíček a Varys v Malé radě sledují své zájmy, za mořem magistr Illyrio ochraňuje poslední dědice targaryenské krve z důvodů, které zná jen on sám, pobočník krále Jon Arryn náhle zemřel a královna z ambiciózního rodu Lannisterů svého muže k smrti nenávidí, zatímco Robert se o nic nestará a rozhazuje poslední peníze vyškrabané ze dna královské pokladnice. Všechny tyto věci se staly předehrou pro tragédii celé říše. Král Robert má dva bratry, Stannise a nejmladšího Renlyho, a po Robertově smrti se oba hodlají stát králem, přičemž jen Stannis má na trůn právoplatný nárok. V jeho zádech stojí tajemná Melisandra z Ašaje, vyznavačka ohnivého boha R´Hllora, zatímco Renly má v zádech armádu Tyrrellů a sňatkovou alianci s Margaery Tyrrell (a je otázka, jestli se objeví za rod Baratheonů či Tyrrellů).

V první edici Baratheoni prosluli jako rod, který je schopen rozhodovat hry děsivě rychle zejména díky velkému množství postav s klíčovým slovem Renown (věhlas). Příklady postav, které až neskutečně rychle sbíraly body, ať už na sebe nebo na rodovou kartu, jsou třeba Robert Baratheon, Stannis Baratheon, Knight of Flowers nebo Melisandra. Jednou z výrazně zastoupených skupin postav byli Ašajci (Asshai), náboženští fanatici často s Holy crestem (pohár v pravém dolním rohu), kterým v jejich „rush“ taktice pomáhal plot The Power of Faith, výše uvedená Melisandra, několik neunikátních charakterů a například doplňky typu Black Amethysts či Fanatic. Další z alternativ pak byly karty libující si v mechanice shadow (Black Cell, Kingswood Trail, Queen of Thorns, Margaery Tyrrell) nebo později silně podpořená rekurze v podstatě všeho z odhazovacího balíčku.

V druhé edici se styl Baratheonů velmi výrazně mění. Dá se říct, že to, čí byli Lannisteři v edici první, tím by se mohli stát současní Baratheoni. Začněme ale nejprve zásadními loajálními kartami, sourozenci Robertem a Stannisem Baratheonem. Robert Baratheon je další ze „sedmičkových“ charakterů s typickou dvojicí ikon (modrá, červená) s klíčovými slovy věhlas (renown) a zastrašení (intimidate). Zastrašení je novinka. V první edici to byla rodová záležitost Greyjoyů, ale v druhé edici funguje úplně jinak. Po výhře v útoku s nějakou postavou, která zastrašením disponuje, můžete pokleknout protivníkovu postavu s nejvýše takovou silou, s jakým rozdílem jste výzvu vyhráli. Robertova schopnost navyšovat svojí sílu o 1 za každou klečící postavu (pomyslete na hru více hráčů!) mu umožňuje kleknout v podstatě kohokoliv ve hře, pokud se soupeř nerozhodne bránit vším, co má nějakou rozumnou sílu. Jenže každým použitým obráncem činí Roberta ještě silnějším… Jeho bratr Stannis, další loajální postava, přináší do hry zajímavý efekt, kdy žádný hráč nemůže stoupnout více než dvě postavy ve fázi zvednutí. Toto omezení platí na všechny hráče, tedy i na hráče kontrolujícího Stannise, ale umožňuje udržovat počet stojících postav na rozumném počtu, protože pak je není problém uklekat v kole dalším. Robert totiž není jedinou postavou, která je schopna kleknout nějakého soupeře, jak uvidíme za chvíli.

 

Doplňkem určeným jen pro baratheonské postavy je Světlonoš (Lightbringer) s reakcí říkající, že poté, co daná postava získá jeden nebo více žetonů moci, může si tato postava stoupnout (s limitem jednou za fázi). Pokud je Světlonoš přiložen ke Stannisovi, získává Stannis navíc věhlas. Světlonoš tak bude fungovat přinejmenším s oběma bratry Baratheonovými. Pojďme ale na početně více zastoupenou skupinu karet, vyznavače ohnivého boha nesoucího na svých zástavách hrdě určení (trait) R´hllor. Už v článku věnovaném Starkům jsme narazili na Catelyn Stark s určením The Seven (Sedm) a ohnivý bůh z Essossu je druhým božstvem, které je ve hře nějak zohledněno. Dominantní v jejich řadách bude jistě Melisandra a její Horliví stoupenci (Fiery Followers).

Melisandra se stává klíčem k úspěšné taktice spočívající ve vyklekání všeho živého. Jakmile vyložíte (týká se karet postav, lokací a doplňků ve fázi vykládání) nebo zahrajete (týká se událostí kdykoliv) kartu s určením R´hllor, vyberete a kleknete jednu postavu (s limitem jednoho použití za kolo). Už jen samotný příchod Melisandry do hry znamená, že vás na jedno kolo zbaví největší momentální hrozby, a je zde velký potenciál pro opakované používání této schopnosti kolo co kolo, pokud se vám povede udržet Melisandru naživu. Kartami aktivující tuto její schopnost jsou třeba Horliví stoupenci (stoupající si každé kolo, jakmile začne fáze nadvlády – dominance, a tudíž obcházející Stannisovy restrikce) nebo Stannisova žena Selyse Baratheon, která podobně jako její verze z první edice může někomu poskytnout ikonu intriky do konce fáze.

Melisandřinu reakci je možné spustit i prostřednictvím události Seen in Flames (Vidění v plamenech), která vám umožní podívat se do soupeřovy ruky a zahodit jednu z jeho karet, a k dispozici je ještě jedna událost klekající sama o sobě, a to Upevnění moci (Consolidation of Power). Jejím prostřednictvím je možné poklekat libovolné množství postav kontrolovaných jedním hráčem za předpokladu, že jejich celková síla nepřesáhne hodnotu 4. Pak ještě vyberete jednu z takto zneškodněných postav, která získá 1 žeton moci. Dá se očekávat, že jej přidělíte té nejméně užitečné či nejkřehčí, ale zrovna tak můžete ve finální části hry použít událost na svoji postavu, abyste se přiblížili potřebnému 15. bodu nutnému k výhře. Celá tato „klekací“ taktika Baratheonům tématicky perfektně sedne, protože oni jsou na vrcholu moci, jejich lord sedí na Železném trůnu. Sympatické je, že rodem, který bude nejspíš nejlépe odolávat jejich zbraním, je rod Starků, jejich přirození spojenci. Zpět ale ke stylu Baratheonů. Oni se nepotřebují hnát za mocí jako v první edici, nepotřebují masakrovat opozici, oni jen udržují současný stav, který jim vyhovuje.

Zkrátka dominují Západozemí a tomu odpovídá jejich poslední téma, a tím je nadvláda (dominance). Jedná se o fázi následující po skončení výzev, během níž je ve hře jeden bonusový žeton moci pro toho hráče, který má větší součet síly stojících postav a zbývajícího zlata. K tomu pomáhají například již uvedení Fiery Followers, kteří si stoupnou hned na začátku fáze nadvlády, aby se jejich síla dala započítat. Jakmile nadvládu vyhrajete, můžete využít (pokleknout) lokaci Chamber of the Painted Table (Síň Malovaného stolu) a soupeři přesunout ještě další žeton moci z jeho rodové karty na svoji, jako kdybyste vyhrály mocenskou výzvu. Tento druh výzev byl pro Baratheony zásadní v první edici a bude zřejmě zásadní i v edici druhé soudě podle další lokace Rudá bašta (The Red Keep). Ta připočítává k jakékoliv mocenské výzvě, jíž se účastní vaše postava, sílu 2, a pokud jste žádnou mocenskou výzvu v této fázi neprohráli, můžete si na konci výzev líznout 2 karty.

Další plně odhalenou kartou je událost Naše je zuřivost (Ours is the Fury), která umožní vybrat vaši klečící postavu během výzvy, ve které jste bránícím se hráčem. Tato postava se zapojí do probíhající výzvy a pokud tuto výzvu vyhrajete, ještě si navíc stoupne. Řady Baratheonů  rozšíří starý dobrý Mistr Cressen (Maester Cressen), který bude schopný si poradit s doplňkem typu Condition (Stav), jako jsou například Makové mléko (Milk of the Poppy), Ptáček (Little Bird), Syriova lekce (Syrio´s Training) a podobně. Jednou z nejpopulárnějších románových postav je Ser Davis Mořský (Ser Davos Seaworth), jehož postava potvrzuje, že Davose nebylo nikdy jednoduché zabít. Jakmile je totiž zabit, vrátí se do ruky místo toho, aby zamířil na balíček mrtvých. Kromě toho jako každý správný Pašerák (Smuggler) disponuje klíčovým slovem plížení. Stannisova dcera Shireen se přidává k hlavní rodové taktice a pokud je zabita, můžete vybrat a pokleknout nějakou postavu. Z neunikátních postav dostaneme prostého Utajeného Bastarda (Bastard in Hiding), zlevňující postavu Věrní z Dračího kamene (Dragonstone Faithful), armádu Králova lovecká družina (King´s Hunting Party), která získává symbol intriky, pokud soupeř kontroluje nějakého krále a nakonec Kopiníka předvoje (Vanguard Lancer), který svým příchodem do hry odstraní 1 žeton moci z postavy soupeře či z jeho karty frakce. Slevová lokace se bude jmenovat Přístav Dračího kamene (Dragonstone Port) a jedná se jednu z nejlepších ilustrací z celé základní sadu. Je každopádně dobře, že si autoři pro podobné lokace, které budou součástí balíčků už snad navěky věků, pošetřili podobné kousky, jako je třeba právě Jedruszekův přístav.

Tak to jsou tedy Baratheoni. Ze všech zatím odtajněných rodů žádný neprošel tak razantní obměnou, jako právě rod s jelenem ve znaku. Zajímavé rovněž je, že většina R´hllor karet v čele s Melisandrou není loajální rodu Baratheonů, takže celá jejich sestava s výjimkou Světlonoše se může vzít a prostřednictvím agendy Banner of the Stag přesunout k jakémukoliv rodu, jehož představitelé tak konvertují k cizímu božstvu zpoza Úzkého moře.

GT01_11096_Melisandre_JacobMurray

odkazy na jednotlivé karty http://www.cardgamedb.com (stránka provozovaná výrobcem hry Fantasy Flight Games)

náhledy karet jsou oficiálními spoilery z preview na stránkách výrobce

použité ilustrace: Tomasz Jedruszek (1), Jacob Murray (2)

náhledy českých verzí karet zveřejněné v oficiálním preview FFG (poskytnuto Blackfire):

GT01_Cards_CZ35 GT01_Cards_CZ36 GT01_Cards_CZ40 GT01_Cards_CZ42 GT01_Cards_CZ46 GT01_Cards_CZ49 GT01_Cards_CZ50 GT01_Cards_CZ53

Napsat komentář

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.