Recenze na Blackwater – Černovodu (0605)

Je zde další z recenzí, na poslední vydanou kapitolu Blackwater (Černovoda) z šestého cyklu King´s Landing (Královo přístaviště). Každá z karet bude mít dva pohledy, tradičně své postřehy připojil MIl. Náhledy karet jsou použity se souhlasem Fantasy Flight Games a bodování je na tradiční stupnici 1-5. Český text karet zatím ještě neprošel korekcí, takže se může dočkat ještě drobných úprav.

Smallfolk Mob

Dav poddaných (Smallfolk Mob)

Spojenec.

Stín (4).

Akce: obětuj unikátní (Stark) postavu, abys umístil Dav poddaných do hry ze stínů.

Libor: Mezi všemi podobnými stínovými postavami (každý rod dostal jednu takovou Stráž či Spojence nebo něco podobného fungující na totožném principu, ale to už asi víte) vyhrává tento dav jednoznačně první cenu v tématičnosti. Jakmile přijdete o unikátní postavu (je uvězněna nebo dokonce popravena nebo něco na ten způsob), lid se vzbouří a vyrazí do ulic. Zatímco většina protějšků pod barvou ostatních rodů funguje tak nějak na abstraktním principu, tohle dává moc hezký smysl. Starkové zkrátka věděli, jak zaktivovat svůj lid, a tak trochu se jim vrátila jejich přece ne až tak agresivní a bezohledná vláda. Co se herního využití týče, Starkové jistě nepohrdnout novou možností pro obětování a reakce na něj navíc. Důvody asi není třeba vypisovat. Levných unikátů mají na rozdávání (Sansa, Hodor, Rickon…) a spuštěné reakce a postava se silou 4 k tomu se hodí. Takto levná postava se může hodit do zimního balíku k Pobočníkově věži z minulé kapitoly, jelikož zimní plány neoplývají penězi, například. Na opačné misce vah leží vlastně jen extrémní dostupnost jiných obětujících triků (Skagos, Wyman), takže momentálně tak trochu chybí důvod postavu jen tak obětovat, když jiné karty ji obětují a ještě ji nahradí, doberou kartu, postaví se… Proto body jen lehce nad průměrem. Pokud se ale dočkáme nějakých dalších restrikcí u karet, u nichž se to nabízí, může význam těchto nespokojenců ještě narůst. 3/5

MIl: 3,25/5 – Milý poddaní

Kombinace slevy s odhozením charakteru je pro Starky ideální. Víc ten charakter bohužel neudělá, ale Starkům to přesně takhle může stačit. Čtyřková síla za dva goldy (platba za vložení do shadows) je fajn. Pro ty, kdo raději hrají Bleší zadek než Wymana, pro toho skoro povinnost. I Rob bude mít radost. Dobře se setupuje. Navíc charakter schovaný v shadows před Valary, prohranou intrikou a Krvavým mořem

Stín severu (Shadow of the North)

Stín (1). Hraj pouze během výzvy.

Akce: zvyš hrozbu na své odhalené kartě plánu o 1 do konce výzvy. Pokud je odhalena karta plánu Zima, vrať Stín severu do své ruky, namísto abys jej umístil do své odhazovací hromádky. (Nejvýše jednou za výzvu)

Libor: Zima se blíží stojí jeden zlaťák, Stín severu stojí třikrát tolik, byť cenu rozkládáte na dva a jeden zlaťák třeba do dvou kol. To je asi první srovnání, které se ve spojení s touto kartou nabízí. Takže asi nebudeme polemizovat o tom, která z karet je na první pohled atraktivnější, už vzhledem k tomu, že dělá absolutně totéž. Efekt je tedy silný, o tom žádná, důkazem budiž to, že zmíněná událost ze základní sady se nachází v prakticky každém balíčku s vlkem v erbu. Proč tedy hrát Stín severu? Několik málo důvodů by se možná našlo. Tím hlavním je to, že obě události mají limit nejvýše jednou za výzvu, což ale nevylučuje zahrát obě tyto události v jedné výzvě, což se dvěma kopiemi „zim“ nejde. Balík sázející na brutální pobití kompletního stolu by mohl zbystřit. Druhým důvodem je vynikající ilustrace (mimochodem tak trochu odkazuje, kam by se s touto kartou dalo mířit – vlci, zastrašení, Šedý vítr, zlovlčí Bran…). Příležitostně (nutnost zimních plánů) se vám tato karta může vrátit na ruku pro další použití v jiných kolech. Nějaká pozitiva by se našla, takže teď nezbývá než si počkat, zda i této kartě zlomí vaz její vysoká cena tak, jak se to „povedlo“ většině ostatním sourozencům z tohoto cyklu. 3/5

MIl: 1,5/5 – V zimě snad stíny ani nejsou

Těmhle shadows eventám jsem nějak nepřišel na chuť. Sice se jeví použitelněji než u některých jiných rodů, ale stejně mi přijde, že raději zvolím Zima se blíží než tuhle. Je přeci jen podstatně levnější, a když ji budete mít v zimním balíku, budete v rukou obracet každou minci.

Highgarden Jester

Šašek Vysoké zahrady (Highgarden Jester)

Spojenec. Blázen.

Vizionář.

Povinná reakce: poté, co Šašek Vysoké zahrady dobere kartu pomocí klíčového slova vizionář, umísti náhodnou kartu ze své ruky navrch svého balíčku. (Pokud je ve hře jiná postava Blázen, namísto toho vyber kartu ze své ruky a umísti ji navrch svého balíčku.)

Libor: Pokud se hodně pozorně podíváte na tuhle kartu, tak je v jednom aspektu revoluční. Nechme tomu několik málo vteřin a schválně, jestli vás ta podivnost udeří do očí. Ano, neloajální vizionář, to je hodně neobvyklé. Bohužel druhá polovina (pět šestin, máme-li být přesní) textu tohoto vizionáře dost shazuje. Sice totiž dostanete novou kartu, ale povinně musíte jinou náhodně zvolenou kartu na balík odložit, takže si vlastně nepomůžete. Dochází jen k jakési obměně, a jediný, kdo z toho může profitovat, jsou Tyrellové. I pro ně se už ale jedná o asi stopadesátý efekt, který umístí kartu na balík, takže ani pro Staré město už není takovým ternem, jakým by byl třeba před rokem. Vizionář pro Renlyho možná není špatný, ale tím to asi končí. Dodatek s jiným Bláznem ve hře také není až tak zásadní a ani Strakošovi v baratheonském balíčku nepřinese nic nového, protože má stejnou ikonu i klíčové slovo jako Měsíční chapec. Škoda, v první chvíli jsem doufal, že sestavu kašparů opráším a po nějaké době na ní zase postavím kompletní balík, protože Strakoš – Měsíční chlapec – Šaškovský úbor je jedna z nejzábavnějších trojic ve hře. Nikdo mi v tom vlastně nebrání, to je pravda, ale Šašek z Vysoké zahrady v sestavě nebude. V porovnání se Strakošem je hodně, ale opravdu hodně nudným patronem. 1/5

MIl: 1,5/5 – Vizionář s vlastní vizí

Aby tenhle šašek měl nějaký zajímavý přínos, musel by se hrát v šaškovském balíku. Sám totiž jen tak výzvy vyhrávat nebude. A když bude jediný blázen, umístí náhodnou kartu na vrch balíku, čímž se může se stát, že Vám svým konáním spíš uškodí. Pozitiva jsou určitě nízká cena a zajímavý nápad, který je bohužel těžko realizovatelný.

Stín růže (Shadow of the Rose)

Stín (2).

Akce: prohledej 10 vrchních karet svého balíčku pro kartu do stínu, odhal ji a umísti ji do stínů. Zamíchej svůj balíček. Pokud je odhalena karta plánu Léto, vrať Stín růže do své ruky, namísto abys jej umístil do své odhazovací hromádky.

Libor: Buď opatrnej, říkám si, poté, co jsem naprosto odepsal doplněk Unexpected Guile, který se pro mě osobně zpětně ukázal jako jedna z nejzajímavějších karet tohoto cyklu. Na moji obhajobu je třeba říct, že jsem vše psal bez vědomí agendy Království stínů, ale každopádně se zatím jedná o největší recenzentský omyl posledního půlroku. S netradičními stínovými kartami se zkrátka musí opatrně, člověk nikdy neví, co se v nich může skrývat za poklad. Je pravda, že tato událost je zatím nejdražší ze všech podobných, 2+2 zlaté je opravdu hodně a mnoho podobných událostí se nehraje. Tyrellové však mají tak silnou ekonomiku, že pokud je někde šance, že by taková událost mohla finančně ustát, je to pod jejich erbem. Karta vám umožní prohledat 10 karet a vytáhnout si jakoukoliv kartu stínu. Ať už to bude Varys, Královna trnů, někdo z řad ostatních rodů nebo třeba diplomatka (která má vedle stínu i přepadení a nahodíte ji i v tom samém kole, samozřejmě za předpokladu, že na vše jsou peníze), dá se počítat s tím, že kartu jistě využijete. Návrat při letním plánu neřešme, to by byl opět jen bonus a vícekrát za hru tuhle kartu nejspíš nespustíte, je to příliš velký tempo hit. Pro Tyrelly je to určení příjemné a časté, ale jedno spuštění této události bude nejspíš ve většině případů stačit. Hodnocení tradičně s otazníkem. 2,5/5

MIl: 1,5/5 – Stejné chyby stejné známky

Byl jsem hodně zvědavý na za mě nejsnáze opakovatelnou shadow eventu. Letní ploty se u Tyrellského rushe mohou vyskytovat v opravdu hojné míře. Jenže aby náhodou nedošlo k přesílení, byla vybrána schopnost, která je na první pohled celkem pěkná, pokud hrajete shadows deck, ale pro rytíře či jinou klasičtější variantu Tyrellů je to mrtvá karta.

Yoren

Putující vrána.

Reakce: poté, co Yoren vstoupí do hry, vyber postavu s vytištěnou cenou 5 nebo nižší. Převezmi ovládání nad touto postavou, dokud Yoren neopustí hru.

„S městem si dělejte, co chcete, to je mi jedno, ale nás nechte na pokoji. My nejsme vaši nepřátelé.“

 Libor: Tak jak je rozdíl mezi velkým a malým Drogonem, tak je rozdíl mezi velkým a malým Yorenem. Přetáhnout postavu s vytištěnou cenou 5, to je neskutečná změna převahy na stole, kam se hrabe Chráněnec (který je mimochodem na Restricted listu).Yoren je o dva zlaté dražší, dosáhne na o zlaťák dražší postavu a kromě toho přináší po boku přivedené postavy i svojí vlastní sílu a ikony. Efekt trvá tak dlouho, dokud je Yoren ve hře. Není sice problém jej zabít, ale jeho vysoká cena není až takový problém (na rozdíl třeba od takového Studenorukého), protože když by měl Yoren padnout s Dohaerisem nebo Morghulisem, jeho rekrut půjde takřka jistojistě ruku v ruce věrně s ním. Výborná karta, silná a všehoschopná. Obrana Zdi zkrátka není žádná sranda a říše potřebuje každého „dobrovolníka“. Díky Yorenovi jej dostane. 4,5/5

MIl: 3,75/5 – Takovej kámoš

Nový Yoren bude v každém hlídkovském decku v 1 kopii. O to se s kýmkoliv vsadím. A zároveň čekám, že se více vrátí decky Noční hlídky v kombinaci s praporcem Starků. S charaktery s nízkou cenou to Hlídce šlo poměrně dobře. Současné navýšení ceny ohrožených charakterů na 5 může být pořádnou vzpruhou balíků, které se hrály hlavně ze začátku druhé edice.

Bound for the Wall

Určený pro Zeď (Bound for the Wall)

Reakce: poté, co vyhraješ výzvu jako útočící hráč, odhal vrchních 5 karet balíčku poraženého soupeře. Můžeš do hry umístit jednu takto odhalenou postavu pod svým ovládáním. Umísti ostatní odhalené karty dospod balíčku tohoto hráče v náhodném pořadí. (Nejvýše jednou za výzvu.)

Libor: Určený pro Zeď rozhodně není první událostí, která přejímá soupeřovy postavy z odhazovacího balíčku (nebo něčeho hodně podobného), ale činí tak zase trochu jinak. Zatímco většina předchůdců potřebovala postavy házet na odhazovací balíček a odsud si je přejímala, Určený pro Zeď je aktivnější kartou, podporující o trochu útočnější hru. Pro její spuštění je třeba vyhrát útočnou výzvu a nemusíte se starat o to, co je na odhazovacím balíčku, trápit se s Varysem, Královninou korunou a podobnými pasivními kartami, nebo čekat na superdrahou Zeď. Na výběr máte z pěti karet, a tam už by snad nějaká sympatická postava být mohla. Zvlášť když momentálně Starkové, Greyjoyové a další rody, třeba i s přislíbenými princi hrají pro výzvy zásadní a silné postavy. Zbytek jde dospod balíku, nikoliv na „discard“, takže Určený pro Zeď nepodporuje ostatní rekrutské karty, ale možná je to tak i lepší. Pět karet by bylo v takovém případě hodně a představte si v kole s Malíčkovými machinacemi v jedné reakci hrané Moje stráž začíná společně s touto novinkou. Obě karty, tedy tato společně s Yorenem, se mi dost líbí, ruku v ruce zase posouvají hlídku lehce jinam a dělají její hry trochu odlišné. 3,5/5

MIl: 3,75/5 – Zeď útočí

Snad poprvé se u Hlídky setkáváme s převzetím charakteru po vyhrané výhře v útoku. Už jen ten samotný fakt trošku pozmění pohled na Hlídku a strategii, jak proti ní hrát. Rázem vás opustí jistota, že pokud hlídka útočí, nic hrozného se Vám nestane. A to vidím jako největší přínos této karty. V pěti kartách se obvykle nějaká ta použitelná karta najde, a pokud trefíte velký charakter, může vám to vyhrát hru.

Ser Preston Greenfield

Ser Preston Greenfield

Královská garda. Rytíř.

Stín (4).

Reakce: poté, co vyhraješ výzvu, které se Ser Preston Greenfield účastnil, poražený soupeř musí přesunout 1 žeton moci ze své karty frakce na stojící postavu, kterou ovládá.

Libor: Z prvního dojmu tento rytíř nepůsobí až tak světoborně. Stín, cena, síla a tak, to všechno je klasika, a přesun žetonu moci z rodové karty na jinou kartu majitele nemění bodové konto, jedná se pouze o přeskupení z místa na místo. Ani ve spojení s novou agendou není nijak zázračný, protože kromě ikon není žádný extra velký důvod vrhnout jej do více výzev. Ser Preston Greenfield ale není nijak špatnou postavou, jen se musí nalézt vhodný domov. Tím prvotním, co asi napadne většinu, je spojení s nejnovější Melisandrou. Ta může „trpět“ na to, že postavy, které by chtěla dát plamenům, nemají žeton moci, což jí pomůže vyřešit právě tento člen Královské gardy. Tihle dva jsou zde jeden pro druhého, jen si musíme odmyslet hodně velkou nesourodost tématu určení, místopisu a knižní chronologie. Tvoří tak trochu nešťastný pár, určení jeden pro druhého, spřízněné duše, které se neměly možnost nikdy potkat. Herně by to klapnout mohlo, měli by si rozumět, byť skládáme dohromady „kombo“ dvou postav za 11 zlatých, přičemž se může stát, že každý sám o sobě bude jen poloviční a nebude fungovat optimálně. Druhým Prestonovým parťákem by pak měl být Varys, s nímž by ruku v ruce měl zamířit do jakéhokoliv balíčku s agendou Království stínu. Ser Preston Greenfield už asi navždy zůstane stínem své absurdně silné verze z první edice, ale i tak by se měl dočkat svého místa na slunci, byť jen ve specifických balících, kterým ale má co nabídnout. 3,5/5

MIl: 2,25/5 – Intrika ikonu dostal asi díky svému jménu

Já myslím, že Preston je příliš drahý na poměr síla a schopnost. Přeci jen soupeře o žeton moci nepřipraví, jen ho přesune na stojící charakter. Který si soupeř navíc sám vybere. Pěkná věc pro novou Melisandru například, ale jinak sám o sobě toho zas až tolik nedokáže. Čtvrtbod za pěknou kombinaci ikon, ale Baratheoni mají rozhodně lepší rytíře.

Černovodý proud (Blackwater Rush)

Západozemí.

Stín (2).

Reakce: poté, co karta, kterou ovládáš, vstoupí do hry ze stínů, poklekni Černovodý proud, abys vybral (Baratheon) postavu. Tato postava získá 1 žeton moci.

Libor: Máte agendu Království stínů nebo Útok ze stínu? Tak v těchto dvou balících si můžete díky Černovodému proudu směle připsat žeton moci za kolo, protože snad není možné, abyste jeho reakci nespustili. Je to moc nebo málo? Pokud se vám to zdá příliš pomalé, můžete si vzpomenout na Staré město, které podobným postupným tempem sune Tyrella k výhře, a často činí v delších hrách zlom, který rozhoduje. Vše doplněné další baratheonskou stínovou sestavou vypadá hodně zajímavě. Mimochodem se jedná o druhou silnou lokaci, která pro svůj efekt kleká, navíc ve stejném balíčku jako Černé cely, takže hlavní bolest – nedostatek cílových lokací – pro Sera Eldona Estermonta by se mohl pomalu řešit už v rámci tohoto cyklu. V agendě Útok ze stínu by totiž měl Estermont s touto lokací zařídit hned dva žetony moci, což je už je solidní kalup, který stojí za zvážení. Černé cely pro něj představují lákavější cíl, ale v určitou chvíli se možná vyplatí přepnout do sběratelského módu. Oproti Starému městu je tato lokace dražší a Staré město ještě dává kartu, ale pokud je Staré město momentálně jasná karta za 5 bodů a hraje ji každý balík, tady bych to viděl na… 3,5/5

MIl: 1,25/5 – Shadows a rush? To snad ne.

Další karta příliš drahá. Musí pokleknout, musí to být moje shadows karta a žeton moci získá postava, ne karta frakce. Jako tohle se chce někomu hrát? To jsou Bara tak silní? No nic jdeme dál.

Tyrion Lannister

Lord. Malá rada.

Stín (5). Vizionář.

Reakce: poté, co karta, která není událostí a kterou ovládáš, vstoupí do hry ze stínů, umísti jinou kartu, kterou ovládáš, do stínů se žetonem stínů na ní. Dokud je tato karta ve stínech, získává stín (X). X je její vytištěná cena. (Limit 1x za kolo.)

Libor: Přísun lannisterských silných a dražších postav do stínu pokračuje a po Cersei a Robertu Strongovi či Mandonu Moorovi je zde nový Tyrion. A také on otevírá spoustu možností, o jejichž vymýšlení bych vás asi neměl připravovat. V rámci svého rodu se bude dobře doplňovat právě s oběma příslušníky Královské gardy či s Varysem, kteří dost zásadně reagují na vstup do hry ze stínů. Tyrion umožňuje dostat do stínu i karty, které samy od sebe stín nemají, a schovat je tam před resety. Lannisteři samotní pohříchu nemají levné postavy reagující na vstup do hry a jejich postavy s přepadením ze základu a deluxky (Královnin zabiják, Špeh Rudé bašty) bohužel nereagují na vstup do hry, ale na vstup do hry přepadením, takže tím máme možnosti rodu vyčerpány. V praporci s Martellem nebo Tyrellem však umožňuje házet do stínu postavy jako Špeh Vysoké zahrady, informátor, Špeh Dorne a další martellské zákeřnice a zabijáky za směšné ceny a vytahovat je z této herní oblasti. V Království stínů pak funguje zase na jiném principu a může postupně schovávat, cokoliv se mu zamane, a opětovně je využívat. To všechno pak spouští velkolepé množství lannisterských reakcí na karty opouštějící stíny (Cersei Lannister, Útroby Casterlyovy skály) a krmí tak zároveň Tunely Rudé bašty. Jedinou nevýhodu, kterou u něj spatřuji, je tak trochu jeho cena, která se dá obejít, a pak jeho jméno. Ani tento problém není nepřekonatelný, ale nedá se popřít, že Tyrion ze základu je se svojí produkcí zlaťáků pro stínové balíčky velmi užitečný. 4/5

MIl: 3,5/5 – Nabíječ stínů

Tlaskám. Tenhle Tyrion má svoje kouzlo (tím je myšlen efekt). A tím kouzlem je znásobení jakéhokoliv efektu na kartu přicházející do hry ze stínu. Bohužel jen 1x za kolo, jinak bych asi dával lepší hodnocení a už stavěl i balík. A další drobné jsem ubral za fakt, že i jiná kopie Tyriona (ta co dává goldy), se pro shadows balíku hodně hodí.

Velmi dlouhý stín (A Very Large Shadow)

Stín (0).

Akce: sniž cenu následující karty, kterou přivedeš ze stínů v této fázi, o 3. Pokud je odhalena karta plánu Úskok, vrať Velmi dlouhý stín do své ruky, namísto abys jej umístil do své odhazovací hromádky. (Nejvýše jednou za fázi.)

 

Libor: Stín (0) je u těchto událostí vždy příjemný, to nejde popřít. Každá zlatka navíc události přidává balvan, který musí hrnout před sebou. Efekt je ale v tomto případě dost slabý. Jsou kola, kdy máte nadbytek peněz (a můžete si dovolit do stínu odložit třeba i tuto událost) a kola, kdy to chcete rozbalit (a tehdy můžete tuto událost zahrát). Zlevní vám příští stínovou kartu o tři zlaté, takže můžete soupeře překvapit něčím, na co jste zdánlivě nemohli mít ani pomyšlení, ale to je vlastně jediný efekt této karty. Určitě si někdo řekne, že to může být užitečné, ale pokud bych měl hledat nějaká skoro až absurdní přirovnání, je tohle taková Královská cesta pro stíny. Přenášet zlato z jednoho kola do druhého umí třeba i Pokladnice Lannisportu, dá se využít ve více kolech, a jak často ji vidíme. Návratnost přes plán Úskok nechme stranou, nepatří vyloženě mezi nejhranější určení, pokud si odmyslíme „Deště Castameru“. Navzdory jakýmkoliv teoriím o její užitečnosti si myslím, že tohle je společně s martellskou událostí nejhorší z celé sady. 1/5

MIl: 2/5 – Asi nejlepší stínová eventa

Jednooký král mezi slepými, ale nejsem hráč lannisterů ani stínových decků (doufám, že je to jen dočasné), takže si nedovolím odhadovat, jak moc se bude doopravdy hrát. Je to taková sleva za kartu což je pro Lannistery často k.o. kritérium, neb jejich draw stojí a padá s shadows lokací. Opakovatelnost není špatná, hlavně v Rains decích, takže ji zatracuji jen o něco málo míň, než ostatní shadow eventy.

Maester Kerwin

Mistr Kerwin (Maester Kerwin)

Mistr.

Přerušení: pokud by měla být zabita jiná postava, zabij Mistra Kerwina, abys tuto postavu zachránil.

 Libor: Zatímco některé rody dostávají komplikované karty, s nimiž si musíme lámat hlavy a vymýšlet pro ně místa a balíky, Greyjoyové si jedou pořád to svoje. Něco založí do desek, nad něčím si spokojeně zamnou rukama a přidají to ke stávající sestavě, obměňují agendy, ale v podstatě si jedou pořád to samé s mimořádnými velkými postavami, jen to obalují trochu jiným komparzem. Zatímco mezi těmi nejdražšími postavami už v podstatě není místo na nikoho dalšího a těžko by se dala kvalita tlačit někam dál, mezi levnými postavami je ještě celkem dost místa pro nové přírůstky, pokud se ukáže, že vypadají nadějně. Mistr Kerwin je navzdory Victarionově skepsi hodně solidní postavou, ale koneckonců i kapitán železné flotily připouští, že tihle zženštilí slaboši mají své využití. Bez jakýchkoliv skrupulí jej může někdo z velkých lordů zabít, aby zachránil sám sebe. S agendou Krvavé moře a novým Varysem ve hře a s takřka již vytěženými Železnými doly, kterým se to už pomalu chýlí ke konci, nová karta, která udrží zásadní hráče na stole, přijde vhod. Jedna kopie bude hrána snad ve všech balících, protože byť slabá postava a záchrana před Valarem (i vlastním) v jednom… co víc si přát za dva zlaťáky. 4/5

MIl: 4/5 – Mistr zachránce

Charakter za 2g s abilitou podporující jednu z hlavních Greyjoyských mechanik zvanou Valar Morghulis. Je fajn, že je neloyalní i že je to mistr. Myslím, že si ho užijeme dosyta, protože těžko najdu důvod proč ho do balíku nedat.

"The Bloody Cup"

„Krvavý pohár“ („The Bloody Cup“)

Píseň.

Reakce: poté, co vyhraješ nebráněnou výzvu, vyber postavu ovládanou poraženým soupeřem a umístil ji navrch balíčku jejího majitele. (Nejvýše jednou za výzvu.)

Libor: Pirátská píseň podle očekávání není nějakým nevinným prozpěvováním, které poslouží jako kulisa pro přerovnávání karet navrch vlastního balíčku. Naopak se jedná o záležitost spojenou s útočnými výzvami. Tohle není píseň na šlechtický dvůr, tohle je obhroublá pijácká píseň o drancování. A když mluvím o drancování, není to náhoda, protože právě ve spojení s drancováním bude efekt této události významnější. Podmínkou je nebráněná výzva, takže Balon, Theon a tak dále. Jak už zaznělo u Kerwyna, ani tentokrát v tomto směru nic nového pod sluncem. Díky „Krvavému poháru“ budete moci vrátit navrch balíku jakoukoliv soupeřovu postavu. Ztráta zabolí, bude třeba ji znovu vynášet a ještě tím uzmete soupeři jednu dobranou kartu. To zamrzí, ale pokud mu jeho borce ještě oddrancujete, máte od něj pokoj napořád. V jistém balíčku šikovná věc, která má svoji cenu (2 zlaté), ale vlastně toho neumí o tolik víc, než Poprava, která stojí stejně a její podmínka je svým způsobem podobná. Resumé je tedy vlastně jen bez problémů hratelná karta, která ale příliš nenadchla. 3,5/5

MIl: 4/5 – Pohár naplněný vodou ze Sea of Blood

Krvavé moře se po umístění na restricted list částečně vytratilo z turnajů, ale pokud se kdokoliv k němu bude chtít vrátit, tady má důvod navíc. Jedna vyhraná vojenská výzva s coresetovým Balonem nebo Ratleshirtem totiž může spustit další charaktery zničující efekt navíc. A víte co je horší? Že to spustí malý Theon. Nebo ty jejich plížení, nebránění atd. Cena 2 je snad až příliš malou, vezmeme-li v úvahu, co všechno s námi ti krutí nájezdníci mohou provádět. Jo a pozor, neloajální. Může to hrát kdokoliv.

Covert Loyalist

Tajný stoupenec (Covert Loyalist)

Spojenec.

Stín (4).

Akce: odhoď (Targaryen) kartu s vytištěnou cenou 4 nebo vyšší ze své ruky, abys umístil Tajného stoupence ze stínu do hry.

Libor: Inspirace pro tuhle kartu je jasná – v prvním dílu Viserys naléhavě přesvědčuje Daenerys o tom, jak jejich věrní potají šijí zástavy s drakem a čekají na jejich návrat, ale my už víme, že Viserys byl blázen a že neměl tak docela pravdu. Jaký by byl osud takových tajných stoupenců exilového rodu? Myslím, že podobný jako u této karty. Celá tahle rodina stínových postav je hodně různorodá a ne všechny jsou podobně kvalitní. Targaryenská verze je podle mne jedna z těch horších. Spojení s agendou Království stínů omezuje její kooperace s targaryenskými kartami, což nesvazuje například martellskou verzi. Ta naopak díky agendě trochu povyrostla. Odhození karty jako cena je celkem běžná podmínka, ale tady je poměrně drsný požadavek na její cenu, a máme lepší postavy, které s touto podmínkou operují. Je mi líto. Nedávno jsem si říkal, že začnu být v bodech přísnější a že nemá cenu dávat 2 nebo 2,5 bodu kartám, které nejsou vyloženě odpad, ale stejně se na stůl nejspíš nedostanou. 1/5

MIl: 2,75/5 – Stoupenec, o kterého nestojím

Kromě Shadows event, které lze rotovat, vychází i shadows spojenci, jejichž zaplacení příchodu do hry ze shadows lze provést nějakým jiným způsobem než penězi, a to většinou tak, jak je pro daný rod typické. U Targaryenů kartou z ruky, u Starků obětováním postavy atd. Cena za vyjetí těchto charakterů ze shadows či zahrání přímo z ruky je 4 a stejně tak i síla těchto spojenců. Přemýšlel jsem, jestli je nějaký balík, kde se vyplatí je hrát, a rozhodně přicházím na fakt, že 1x se určitě hodí. Zaplacení daným efektem je totiž často vyváženo určitým ziskem, který z efektu lze vydolovat. Mám na mysli například skrytí Meery do shadows. A jak tedy využít levně nabité síly, která vám přišla do hry? Především podporou spuštění agendy vyžadující vítězství o 5, tedy Rains, SoB a Prince. U Targaryenů je oproti Starkům ono využití zahozené karty hůře využitelné, dávám tedy o něco nižší hodnocení.

Music of Dragons

Píseň draků (Music of Dragons)

Akce fáze výzev: prohledej svůj balíček pro postavu Drak, odhal ji a přidej ji do své ruky. Zamíchej svůj balíček.

Libor: Zato tahle karta leccos vynahrazuje. Draky s největší pravděpodobností v balíčku hrajete a navíc jsou natolik zásadní, že je ve hře rozhodně chcete, a to co nejdříve. Novější verze mají navíc přepadení, takže událost vám je umožní dostat do ruky a hned na stůl. Hlavně v případě Drogona to je hodně nemilé překvapení, byť sedm zlaťáků odložených do fáze výzev soupeři leccos naznačuje. To, že se jedná o akci fáze výzev, je fajn, protože zahrát tohle při vykládání by bylo opravdu příliš. Takhle je třeba mít stranou opravdu enormní množství zlata a doufat, že vám událost nikdo nezruší, nebo si kolo počkat. První odhalené karty z deluxe expanze ukázaly, že se do hry vrací určení Stormborn (Za bouře zrozená), takže událost se hodí i do balíčku potřebujícího menší dráčata pro kola následující. Navíc na obzoru jsou další draci… Jediná otázka stojí, jestli máte místo pro další událost, ale myslím, že v tomto případě se dá zařídit. 4/5

MIl: 2,25/5 – Najdi draka, ambushuj draka.

Za mě je to karta do nové agendy Hollow hill. Najít draka, který má ambush, skočit do hry a pálit. Hollow hill si totiž ten gold navíc může v klidu dovolit. Zajímavé bude jací (pokud nějací) draci přijdou v targaryenské bedně, to by se tahle karta mohla hodit ještě víc. Třeba se i ve druhé edici dočkáme Baleriona či jiného draka z targaryenské minulosti. Zatím ale neexistuje mechanika vyžadující větší počet draků současně na stole společně, a tak zatím nás hrát tuto kartu nic nenutí.

Poznámka: draci budou, byly vidět ilustrace, ale ještě nevíme, co dělaní. Balerio n pravděpodobně ne, někde jsem slyšel, že nechtějí využívat postavy, které se neobjevily přímo v událostech popisovaných v knihách (např. Rhaegar a podobně). A možná to má něco společného i s tím, že na tohle „období“ nemají právě (zdroj: jedna paní povídala, ale už jsem to někde četl vícekrát).

Dagos Manwoody

Dagos Manwoody

Manwoody. Lord.

Dokud je 5 nebo více různých Určení mezi kartami plánů ve tvé hromádce použitých plánů, Dagos Manwoody získává věhlas a plížení.

Libor: U Dagose si nemůžu pomoct, ale tohle je výborně vymyšlená karta. Je mi jasné, že podobně jako u Dorana Martella uslyšíme výtky ohledně toho, že Martellové hrají jinak, než že využívají postavy za 7 zlatých a že co s postavou za 5 zlatých, která má pro Martelly ne až tak důležitá klíčová slova. Jenže už jen to, jak začínáte přemýšlet, jaké plány vám vlastně umožní ho spustit ve vylepšené verzi, stojí za to. Jedno je jisté – rozhodně ho nebude hrát společně s v současnosti populárními plány Město. Království, Léto, to dostanete snadno, v martellských plánech, kterými můžete začít, máte Listinu a Úskok, a je skoro hotovo. Samozřejmě šlo napsat, že má věhlas počínaje od X-tého kola, ale takhle je to větší zábava. Při řešení otázky, kde by tak mohl být jeho domov, bude odpovědí nejspíš balíček Martell – Války na obzoru, pokud se někdy vrátí na výsluní popularity, nebo balík s Doranem ze základu, kam se v jedné kopii možná vleze. To nejsou nijak zářné vyhlídky, ale i tak má tahle karta moje obrovské sympatie. 3/5

MIl: 1,75/5 – Na Martelly je příliš hodný

Cena 5 síla 5 s renownem a stealthem při určité podmínce. Kde už jsem to viděl. Greyjoyský The Knight. Jasně. Chvíli mi trvalo, než jsem si vzpomněl. Ještě ho snad nikdo nehrál. A víte proč? Protože sám o sobě není nic moc, nepodporuje žádnou rodovou mechaniku, za 5g je drahý. Dagos to má ještě horší, jeho efekt se neužije hned ze začátku hry, spíš později, přitom později už Martell má k dispozici zbraně úplně jiného kalibru. Čtvrt bodu dávám za power ikonu, což je jediné plus, které si zaslouží.

The Mountain's Skull

Horova lebka (The Mountain´s Skull)

Předmět.

Přiložená postava získává bonus +2 k síle a získává věhlas.

Reakce: poté, co je zabita soupeřova postava s vytištěnou silou 6 nebo vyšší, umísti Horovu lebku do hry ze své ruky nebo odhazovací hromádky.

Libor: Cena doplňku je mimořádně vysoká, to na ní rozhodně není příjemné. Věhlas pod Martelly není příliš častý, ale u Dagose zmíněné balíčky, které hrají na jinou než kontrolní strunu, ukazují, že zase až tak bezvýznamný není. I bonus se může hodit, byť ani tyto dva benefity rozhodně nestojí za 3 zlaťáky. Právě pro tento případ má lebka ještě možnost obejít její placení, ale musíte si počkat, až se vám podaří zabít postavu se silou 6 nebo vyšší. Ani to nemusí být nejjednodušší, protože musíte mít v balíčku navíc nějaké cílené zabíjení, z něhož je pro Martelly asi nejjednodušší zařadit Slzy z Lysu. V jejich případě ale nedostanete efekt doplňku dříve než v dalším kole, protože tohle zabití je odložené na konec fáze výzev. Valar Morghulis musí znamenat, že máte nějakou vlastní postavu, která jej přežije, a tak dále. Navíc plno balíčků nehraje žádný z podobných cílů, takže vám nezbyde než zatnout zuby a platit, pokud tuto kartu budete chtít mít na stole. No, není to zkrátka jednoduché s touto lebkou. Stojí až příliš mnoho peněz nebo práce. Příběhové pozadí této karty je ale tak perfektně promyšlené, že rozhodně stojí za to smeknout pomyslný klobouk. I za to nějaké to body nahoru. Herně bych ji viděl tak na dva. 2,5/5

MIL: 1,75/5 – Drahá a slabá

Tahle karta se mi taky moc nelíbí. Její podmínka zahrání zadarmo je totiž nelehko splnitelná. Bonus 2 k síle a renown je fajn, ale umí ho i levnější doplňky a moc často se nehrají. Sice ji na rezervy můžete bezstarostně zahodit, ale nenechte se mýlit, protože to znamená, že jste měli zbytečné draw. Takže jedině snad Dorne a coresetový Viper v decku dávají trošku smysl.

Sparrows

Vrabčáci (Sparrows)

Sedm.

Stín (2).

Reakce: poté, co Vrabčáci vstoupí do hry ze stínů, přesuň 1 žeton moci ze soupeřovy karty frakce na jinou kartu Sedm, kterou ovládáš.

Libor: Je vtipné, jak se karty z kapitoly Černovoda ve spoustě případů zaobírají něčím úplně jiným. Smallfolk Mob, Ser Preston Greenfield, Vrabčáci, plán, který nás ještě čeká… myslím, že King´s Landing Riot by byl pro tuhle kapitolu mnohem lepší název. Pojďme ale na Vrabčáky. Všichni mají své karty do stínu, tak proč ne i stoupenci Sedmi bohů. Cena stínu je relativně v pohodě a reakce tradičně náboženská – soupeř ztratí žeton moci a vy jej získáte na nějakou jinou postavu Sedmi. To je fajn, protože nefungují sami o sobě, potřebují nějaké souputníky. Nebudou tak univerzálně využitelnou kartou zařaditelnou kamkoliv jako například Nuzní druhové, ale jejich domov bude určitě pod agendou Bojovníci víry. Jinak vám nevím, ale pod Lannistery, s jejich vlastními Sedmi, podporou stínu, Chytrou fintou a novým Tyrionem to může být pěkně nechutná záležitost. Stokrát můžete mít převahu jak hrom, ale pokud vám tihle mizerové budou pendlovat tam a zpátky, chci vidět, jak to chcete na těch patnáct dotáhnout. 4/5

MIl: 1,25/5 – Babráci, žebráci.

Todle je fakt trapas. Cena 4, přeberu 1 žeton moci z frakce na jiný char s určením, co nikdo nehraje, a zbývá mi dvojka síla s 1 ikonou. Co tam máš dál?

Bílý plášť (White Cloak)

Předmět.

Pouze postava Rytíř, kterou ovládáš.

Přiložená postava získává určení Královská garda.

Přerušení: pokud by měla být zabita postava Krále nebo Královny, poklekni přiloženou postavu, abys ji zachránil.

Libor: Dokonale zpracovaný doplněk po příběhové stránce, to je třeba znovu vyzdvihnout. Pouze pro rytíře, protože nikdo jiný jej mít nemůže (osobně by se mi líbil ještě takový detail – Pouze postava Rytíře nebo Ohaře, kterou ovládáš). S doplňkem získáte určení Královská garda, které konečně začíná něco znamenat (že to ale trvalo, než dostal Ser Jaime Lannister z lannisterské deluxky nějaké společníky), a navíc hodně užitečnou schopnost, pokud hrajete v balíčku nějaké Krále nebo Královnu. Jasným adeptem jsou Baratheoni, ti mají Králů požehnaně, ale najdeme je samozřejmě i pod jinými rody. Záchrana panovníka je zřejmým úkolem jeho strážce, takže i tohle dává perfektní smysl. S určením Královská garda pak můžete s přiloženou postavou využívat i efekt agendy, na kterou přijde řada vzápětí, byť vám tento rytíř samozřejmě nepomáhá naplnit podmínku agendy. Efektem i zpracováním se tak jedná o hodně vydařenou kartu a uvidíme, jak to bude s místem v balíčku. Robert nebo Stannis a další králové sbírající body budou takovouto ochranu potřebovat jako sůl, protože Varys je pěkně zrádná potvora. 3,5/5

MIl: 4/5 – Každý superhrdina by měl mít plášť

Doplněk pro novou agendu, též pro Bara, Lani i Tyrelly. Zároveň je to i jaksi knižní, představa, že se daný rytíř obětuje pro svého krále. Prostě super věc s pro mě silným efektem, skvělá podpora nové agendy.

The White Book

Bílá kniha (The White Book)

Do svého balíčku můžeš přidat neloajální postavy Královská garda jakékoliv frakce. Do svého balíčku musíš přidat alespoň 7 různých postav Královská garda.

Reakce: poté, co vyhraješ výzvu, poklekni svou kartu frakce, abys postavil každou bránící postavu Královská garda, kterou ovládáš. (Pokud ovládáš postavu Král nebo Královna, namísto toho postav každou účastnící se postavu Královská garda.)

Libor: Trochu jsme se téhle karty dotknuli už v předchozích odstavcích, takže tady ji nyní máme v plném lesku. Podobně jako Konkláve umožňuje tato agenda složit do balíčku Královskou gardu z řad jakéhokoliv rodu, což se dalo čekat, ať už vzhledem ke knižní předloze, tak i tomu, že jsou rozeseti mezi mnoha rody Západozemí. Kandidátů gardy musí být přinejmenším sedm, což je také jasné. Agenda je hodně fajn v tom, že je „výzvová“, tedy zaměřená na souboje. V první řadě funguje obranně (opět příběhově logická věc), takže můžete postavit všechny gardisty poté, co vyhrají obranou výzvu. Pokud je na stole i jejich král či královna, mohou poslechnout i jeho (její) rozkazy k útoku a vrhnout se na nepřítele a opět se postavit. Všechno funguje jednou za kolo, jelikož efekt vyžaduje kleknutí rodové karty. Kam s agendou? Obranná hlídka se Zdí je možností, už jen proto, že životní styl a postoj k ženám mají oba řády společné. Ba ne, to asi ne. Navíc krále na Zdi nenajdete. Nejočividnějším kandidátem jsou Baratheoni, s jejich zásobárnou Králů. Co bude tak trochu oříškem, to bude ekonomická stránka balíku a zrádné přípravy, protože to máte nejméně sedm postav s cenou 5 až 6 (a čestnou Ohařovou výjimkou) plus nějaký ten král. No, uvidíme. 5/5

MIl: 4,25/5 – Nikdy jsem ji neviděl, nikdo ji nikdy neviděl, ale myslím, že je to Bílá kniha

Stejně jako plášť i agenda je podle mě primárně věc trojice výše zmíněných rodů, jen tentokráte bych je dal v opačném pořadí. I když nakonec z toho možná nejlépe vyjdou Lannisteři, ale jejich současné postavení v metě mi přeci jen říká, že asi ne. Každopádně vidím dvě varianty jako rush nebo jako shadows, obojí dává spoustu zajímavých možností, takže hurá, že máme takovouto agendu, již jsem sebral body defacto jen za fakt, že si myslím, že není hratelná pro úplně všechny frakce. I když teď jsem si vzpomněl, že i Greyové v první edici šli hrát jako rytíři, takže radši nebudu nic předesílat.

King's Landing Riot

Nepokoje v Králově přístavišti (King´s Landing Riot)

Město.

Povinné přerušení: jakmile skončí fáze výzev, odhoď ze hry všechny postavy, pokud jsou ve tvé hromádce použitých plánů 3 nebo více plánů Město.

Libor: A jsme na konci kapitoly a takřka již na konci celého cyklu. Pomalu jsou tak zodpovídány otázky na to, jestli se dočkáme nějaké finálního městského plánu, který to všechno uzavře. Výtržnosti v Králově přístavišti jsou částečnou odpovědí, protože se jedná o tak trochu nevyzpytatelný plán s velkým potenciálem.  K oběma Valarům se totiž přidává třetí úplný reset ve hře, který ale funguje hodně odlišně. Předně bude fungovat pouze tehdy, pokud mu budou předcházet tři městské plány, takže nejdříve jej spustíte až ve čtvrtém kole. Potíž může být v tom, že se jedná o odložený reset, který se spustí až po výzvách, takže soupeř má dost času vše pořešit a počítat s ním. Nejedná se tedy o spásnou záchrannou brzdu ve chvíli, kdy jej potřebujete nutně zastavit, a pokud vše nedotáhne, může se celé kolo chystat na to, jak hrát v kole následujícím. Na druhou stranu je to reset, a to se počítá. Je to takový signalizovaný Varys, který nestojí celý příjem na jedno kolo a nezruší vám jej jeden Fanatik nebo Žebravý bratr. V dalším kole můžete hodit Putování na Zeď nebo Morghulis a ani dvojitá řada duplikátů nemusí být soupeřovým postavám nic platná. Těžko říct. Jak už jsem psal, hodně nevyzpytatelná karta, s jejíž hratelností teprve uvidíme, ale bude třeba s ní počítat podobně jako například s Duelem. 3,5/5

MIl: 3/5 – Že by Valar odrotoval?

Chvíli jsem přemýšlel, že to je takové nijaké, a pak mi došlo, že mít defakto druhý Valar morghulis by strašně změnilo celou hru, možná i zabilo. A ono to tak možná i bude, pokud se tenhle plot i Valar Morgulis dají kupříkladu do Hollowhillového balíku, bude to zlé. Snad jen podmínka, která nutí hrát tento plot až později, to spasí. I když kdo ví, třeba z toho vzejde martellský Hollowhill. Pohroma nastane v momentě, kdy přijdou ekonomické city ploty. Tedy pokud přijdou. Za mě tento plot není vůbec, ale vůbec pěkný.

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.